Annons

Köptjänst tar in 8 miljoner dollar i nytt kapital

Köptjänst tar in 8 miljoner dollar i nytt kapital

2013-03-25 11:48

Köpmotorn Decide.com som hjälper konsumenter att bestämma vad, och när man ska köpa har fått in 8 miljoner dollar i företaget. Med det nya kapitalet ska tjänsten snart omfatta alla e-handelns kategorier.

Decide.com lanserades sommaren 2011 och började som en tjänst för att hjälpa konsumenter att avgöra när det är bästa läget att köpa elektronikprylar. Decide samlade helt enkelt in data som visar om konsumenten ska köpa nu, vänta på att priset ska sjunka, eller vänta på nästa produktsläpp.

I höstas lanserade man även en ny funktion som ska hjälpa konsumenter att avgöra vad de ska köpa. Med en patenterad rekommendationsteknik sorterar man in och sammanställer data från miljontals användar- och expertrecensioner från webben, och får sen fram en datadriven poäng

Nu meddelar man att man fått in en investering på inte mindre än 8 miljoner dollar för att utveckla tjänsten ytterligare. Bland investerarna finns bland annat Vulcan Capital som leds av Microsofts medgrundare Paul Allen.

Rätt i 80 procent av fallen

I somras erbjöd "köpmotorn" köp- och vänta-rekommendationer på över 150 produktkategorier, men med den nya investeringen planerar man att utöka så att man omfattar alla kategorier inom e-handeln.

Sedan starten i juni 2011 säger Decide att deras system som förutser när bästa köpläget råder haft rätt i 80 procent av fallen. Man säger också att man hjälpt människor att spara mer än 200 miljoner dollar sammanlagt.

Det här är inte första gången Decide har lyckats få in extra pengar i företaget. Sammanlagt har Decide skramlat ihop nästan 17 miljoner dollar sedan starten 2011.


Källa: The Next Web

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta