Kraftig ökning hos Kronofogden när kunderna väljer faktura

20 000 fall på sex månader.

De flesta e-handlare erbjuder någon form av fakturabetalning, ofta med motiveringen att det uppfattas som smidigt och tryggt för kunden. Men möjligheten att betala vid ett senare tillfälle har en baksida - nämligen att många inte betalar alls.

"Finns en risk att man överkonsumerar"

Enligt SVT har antalet e-handelsrelaterade anmälningar till Kronofogden ökat med 50 procent under årets första halvår. Och det är just enkelheten med att betala med faktura som pekas ut som boven i dramat.

Annons

- Problematiken med internetshopping är att det förvalda betalningsalternativet nästan alltid är faktura. För den absoluta merparten fungerar det bra men det finns en risk att man överkonsumerar eftersom man kan handla med pengar som man egentligen inte har, säger Johan Krantz, analytiker på Kronofogden, till SVT.

De flesta betalar

Under perioden från den 1 januari till och med den 30 juni ska Kronofogden ha fått in nästan 20 000 krav på obetalda skulder bara från betalföretagen Qliro och Klarna - vilket alltså innebär att mängden skuldkrav förmodligen är högre i verkligheten. De flesta av de obetalda skulderna till Klarna och Qliro ska röra personer i åldersspannet 18 till 34 år.

Kraven rör i regel ganska små summor, och de flesta ska enligt Johan Krantz välja att betala när de väl får ett brev av Kronofogden. Han tycker ändå att man ska vara försiktig med att betala med faktura.

- Man vet aldrig vad som händer, förlorar man exempelvis sitt jobb kan det i slutändan leda till att man fastnar i skuldfällan. Samma sak gäller avbetalningsköp och kreditköp, säger han.

LÄS ÄVEN: Kritiken mot Klarna: "Borde kräva BankID"

Annons