Annons

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige Glada miner i e-handeln när Singles Day slog till på riktigt

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

2018-11-12 16:26

Vi berättar hur det gick i helgen.

Förra året blev det första som Singles Day gjorde avtryck på riktigt i svensk e-handelsstatistik. Och tidigare i höstas kunde vi avslöja att prognosen pekade på en kraftig tillväxt för dagen det här året. 

LÄS ÄVEN: Svenska Singleds Day kan få ett rejält uppsving i år

Och mycket riktigt. Nu, när orderstatistiken har trillat in, kan vi meddela att Singles Day ökade med 126 procent i år jämfört med 2017. Det ska dock sägas att det finns vissa problem med att jämföra rakt av. I fjol låg rea-dagen på en lördag, som normalt är veckodagen med sämst försäljning, och i år på en söndag - som normalt sett är veckans bästa e-handelsdag.

- Förra året blev året då Singles Day anlände till Sverige. Då lades 13,7 procent av veckans order på lördagen, vilket kan jämföras med snittet på 11,5 procent, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

Nära en fjärdedel av veckans order

Hittills i år ligger snittet på 16,2 procent för söndagen. Men i går, den 11 november 2018, tog söndagen hela 24,1 procent av veckans order.

Annons
Annons

Hos Alibaba, som grundade Singles Day, kom gårdagens omsättning upp i 280 miljarder svenska kronor. Riktigt så bra gick det inte för den svenska e-handeln, men enligt bland andra Pricerunner var betydligt fler e-handlare med och kampanjade i år jämfört med 2017.

LÄS ÄVEN: Dubbelt upp i e-handeln när Singles Day intog Sverige 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta