Annons

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige Glada miner i e-handeln när Singles Day slog till på riktigt

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

2018-11-12 16:26

Vi berättar hur det gick i helgen.

Förra året blev det första som Singles Day gjorde avtryck på riktigt i svensk e-handelsstatistik. Och tidigare i höstas kunde vi avslöja att prognosen pekade på en kraftig tillväxt för dagen det här året. 

LÄS ÄVEN: Svenska Singleds Day kan få ett rejält uppsving i år

Och mycket riktigt. Nu, när orderstatistiken har trillat in, kan vi meddela att Singles Day ökade med 126 procent i år jämfört med 2017. Det ska dock sägas att det finns vissa problem med att jämföra rakt av. I fjol låg rea-dagen på en lördag, som normalt är veckodagen med sämst försäljning, och i år på en söndag - som normalt sett är veckans bästa e-handelsdag.

- Förra året blev året då Singles Day anlände till Sverige. Då lades 13,7 procent av veckans order på lördagen, vilket kan jämföras med snittet på 11,5 procent, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.

Nära en fjärdedel av veckans order

Hittills i år ligger snittet på 16,2 procent för söndagen. Men i går, den 11 november 2018, tog söndagen hela 24,1 procent av veckans order.

Annons
Annons

Hos Alibaba, som grundade Singles Day, kom gårdagens omsättning upp i 280 miljarder svenska kronor. Riktigt så bra gick det inte för den svenska e-handeln, men enligt bland andra Pricerunner var betydligt fler e-handlare med och kampanjade i år jämfört med 2017.

LÄS ÄVEN: Dubbelt upp i e-handeln när Singles Day intog Sverige 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

"Ligger högt och fortsätter att stiga".

Annons
Annons
Amazon-antiklimax i Stockholm:

Amazon-antiklimax i Stockholm: "Hoppas ni inte lämnar rummet"

Pressträffen hos Amazon Web Services handlade om... Amazon Web Services.

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - <nobr>e-handeln</nobr> växer mest

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - e-handeln växer mest

Räknar med över 12 miljoner besök under julhandeln.

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

Har nu e-handel i över 200 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svärdson om Amazon-hajpen:

Svärdson om Amazon-hajpen: "Skulle ha avslöjats redan"

Pressträff i Stockholm i dag.

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Annons
Annons
Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta