Kraftig tillväxt för den Nordiska E-handeln

Den nordiska e-handelsmarknaden befinner sig i en kraftig tillväxtfas och omsatte cirka 100 miljarder kronor under förra året. Enligt en ny rapport från PostNord handlade drygt 14 miljoner nordbor på nätet 2012. Danskarna är mest frekventa handlare, och norrmännen är de som i genomsnitt spenderar högst belopp.

Den kraftiga tillväxten för e-handeln märks också hos PostNord. De e-handelsrelaterade paketvolymerna till, från och inom Norden ökade med tio procent under det första halvåret i år jämfört med motsvarade period 2012.

En anledningen är att allt fler detaljhandelsföretag i Norden nu satsar stort på näthandel. Flera internationella e-handelsföretag har även valt att expandera på den nordiska marknaden det senaste året.

Annons

– De senaste årens kraftiga tillväxt visar att den nordiska e-handelsmarknaden spelar en allt viktigare roll både för konsumenter och för företag. Konkurrensen från internationella aktörer blir allt hårdare vilket innebär att de nordiska företagen måste driva utvecklingen ytterligare ett snäpp för att behålla försprånget på sin hemmamarknad, säger Arne Andersson, e-handelsspecialist på PostNord.

Många likheter och tydliga skillnader

Men med ökad tillväxt följer också ökade konsumentkrav. Konsumenterna vill ha varorna snabbare, själva välja hur de ska få varan levererad och returerna ska fungera smidigt. Nästan var tredje e-handelskonsument i Norden förväntar sig max tre dagars leveranstid. Danskarna skiljer sig från övriga nordbor genom att förvänta sig ännu kortare leveranstid.

– Snabba transporter och effektiv lagerhållning är en förutsättning för att lyckas med e-handel. För e-handelsföretag är logistik och varuförsörjning lika affärskritiskt som innovationskraft och servicetänkande, säger Arne Andersson.

Likheterna mellan e-handelskonsumenterna i Norden är många, men av rapporten framgår också att det finns tydliga skillnader i beteende beroende på vilket land man kommer ifrån. En av de största skillnaderna är hur man vill betala för sina varor.

Medan svenskarna helst vill betala i efterskott genom faktura föredrar norrmän och danskar att betala med konto- eller kreditkort. Finländarna väljer däremot i första hand att betala direkt genom sin bank.

Sverige populärt så in i Norden

Danskar och norrmän handlar mest frekvent, följt av svenskarna. Finländarna ligger något efter. Norrmännen toppar listan när det gäller det genomsnittliga belopp som man e-handlade varor för under 2012.

Fyra av tio nordiska e-handelskonsumenter e-handlade under 2012 varor från en utländsk e-handelssajt. Mest populärt är det att handla från brittiska sajter, följt av amerikanska och tyska. När de nordiska konsumenterna e-handlar varor från andra nordiska sajter är det framförallt från svenska webbutiker.

PostNords rapport bygger på intervjuer som genomfördes i januari 2013 i riksrepresentativa urval med privatpersoner i Sverige, Danmark, Norge och Finland i åldrarna 18-79 år. Vill ni fördjupa er ytterligare kan ni göra det här, E-handeln i Norden 2013.

Annons

Källa: Press

Annons