Annons

Krav på e-handel i upphandling värd 60 miljoner Arbetskläder för miljonbelopp i ny e-handelsaffär mellan företag

Krav på e-handel i upphandling värd 60 miljoner

2018-07-09 08:33

Intresserad leverantör öppnade webbshop.

Miljardbolaget och B2B-jätten Fristads valde för en tid sedan att överge sin TPL-lösning och istället bygga ett lager som ska drivas i egen regi. 40 procent av företagets handel sker numera elektroniskt, och därför väljer Fristads att satsa på förbättrad e-handelslogistik.

LÄS ÄVEN: Miljardbolag slutar med TPL - bygger lager på 18 000 kvm

"Flexibilitet och e-handel"

Det nya lagret ligger fortfarande i startgroparna, men Fristads har tack vare sina satsningar på e-handel lyckats landa ett nytt avtal. Företaget har nämligen vunnit en upphandling hos Vattenfall, och ska nu leverera arbetskläder till den statliga jätten.

- Avtalet innefattar skydds- och arbetskläder där höga krav ställts på säkerhet och funktionalitet, sortimentsbredd, leveransförmåga, flexibilitet och e-handel, skriver Fristads i ett pressmeddelande.

Avtalet sträcker sig över fyra års tid och uppges vara värt över 60 miljoner kronor. På Fristads är man förstås glad över företagets nya uppdrag.

Annons
Annons
- Vi har genomfört ett stort implementeringsarbete, byggt en ny webbshop, utbildat beställare och leveranserna har startat, säger Marko Ruotsalainen, Business Development Manager på Fristads Solutions.

Ville ha betalintegration

I Vattenfalls upphandling fanns det krav på att det vinnande klädföretaget bland annat skulle kunna ta emot beställningar via e-handel.

- I upphandlingen ställde Vattenfall en rad krav på sin framtida partner och dess underleverantörer, så som beställningsmöjligheter via webbshop, integration mellan bolagens affärssystem, brett katalogsortiment med plagg för både män och kvinnor i olika skyddsklasser, systematiskt kvalitetsarbete, uppförandekoder, socialt ansvar och miljöcertifiering. Därför känns det extra roligt att vi gick vinnande ur detta, avslutar Marko Ruotsalainen.

LÄS ÄVEN: Så ska ESV få myndigheterna att e-handla

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta