Annons

Kreditkort med digital skärm ska minska nätbedrägerierna

Kreditkort med digital skärm ska minska nätbedrägerierna

2016-10-11 14:17

Betalkort med en digital display som automatiskt och slumpmässigt genererar nya säkerhetskoder ska göra stulna kortuppgifter värdelösa.

Bedrägerierna på nätet ökar lavinartat. Både när det gäller så kallade ID-kapningar och att någon handlar online med stulna kortuppgifter. Nu säger sig dock Oberthur Technologies, OT, ha en lösning på det senare problemet.

IT-säkerhetsföretaget har nämligen tagit fram ett betalkort som slumpmässigt genererar en ny säkerhetskod, den tre- eller fyrsiffriga kod som oftast finns på kortets baksida, med jämna mellanrum.

Något som innebär att kortet blir värdelöst inom en timme efter det att en bedragare kommit över kortuppgifterna.

Frankrike först ut

Det hela är möjligt med hjälp av en liten digital skärm som drivs av ett litium batteri på baksidan av kortet. Enligt OT kommer säkerhetskoden att uppdateras automatiskt varje timme, eller så ofta som kortägaren önskar, utan att denne behöver göra något.

Annons
Annons

Det behövs alltså inte något plug-in för webbläsare eller telefoner och inte heller e-handlare berörs av lösningen. De banker och kortutgivare som planerar att använda sig av tekniken behöver däremot teknik och mjukvara som stöds av OT.

Oberthur Technologies ska just nu ligga i samtal med flera brittiska banker som är intresserade av att använda sig av tekniken och redan innan årets slut ska det första betalkorten som använder sig av de digitala säkerhetskoderna lanseras i Frankrike.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta