Kritiker tror Fab får svårt att nå lönsamhet

Fab.com har sedan starten för drygt två år sedan lockat till sig över 310 miljoner dollar i riskkapital. Bland annat fick man nyligen in 150 miljoner dollar, och ytterligare 100 miljoner dollar sägs vara på väg in. Men kritiker tror att den designfokuserade sajten får svårt att nå sina lönsamhetsmål.

I samband med investeringsrundan som gav Fab 150 nya miljoner för ett par veckor sedan sa företagets grundare och vd, Jason Goldberg, att man siktar på att nå lönsamhet i slutet av 2014. Men nu säger flera kritiker att det målet kan vara svårt att nå, och att Fab fram till dags datum gjort ett antal kostsamma beslut.

I juli förra året tog Fab in 105 miljoner dollar och enligt en källa ska de pengarna redan vara slut. Det ska också vara en av anledningarna till att företaget nu var tvungna att plocka in ytterligare kapital. Hur mycket pengar som fins kvar på banken vill inte Jason Goldberg kommentera.

Annons
Annons

– Vi är ett privat företag. Vi kommer inte att kommentera hur mycket vi har spenderat, men den bästa tiden att samla in pengar är när det är möjligt att göra det. Vi är inte desperata, säger Goldberg.

Elva chefer har försvunnit

Enligt tidningen Bloomberg ska Fab ha spenderat omkring 40 miljoner dollar på marknadsföring under 2012, vilket motsvarar 35 procent av företagets totala intäkter under samma år. En siffra som man ska försöka skära ner till 30 miljoner dollar i år.

Och förutom att bränna pengar i snabb fart så har Fab även missat sina lömsamhetsmål. Under förra året siktade man på att generera 140 miljoner i intäkter, ett mål man missade med 20 procent.

Samtidigt har elva personer på chefspositioner antingen slutat eller fått sparken under det gångna året, bland annat företagets tidigare marknadschef. Och Goldberg är den första att erkänna att hans företag inte har gjort allt rätt.

– Det är omöjligt för ett företag att växa så fort som Fab gjort utan att det sker misstag på vägen, säger Goldberg.

Stoppat alla konkurrenter

Men hur kan då ett företag som inte genererar någon vinst och gång på gång missar sina mål fortsätta locka investerare? En anledning kan vara att Goldberg är fast besluten att bygga ett multi-miljard-dollar företag.

Annons
Annons

Och då gäller det att ha pengar på fickan, särskilt om taktiken är att stoppa alla konkurrenter innan de ens hunnit starta, något som lett till flertalet uppköp och en aggressiv marknadsföring. Man har även investerat i ett 90-tal egna lager i USA och Europa.

– Vi bestämde oss tidigt för att inte låta Fab klonas och agera i efterhand. Istället bestämde vi oss för att spela ett större spel. Vi har medvetet satsat på att bli ett toppvarumärke i den globala handeln, säger Goldberg.

 

Källa: Business Insider

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!