Annons

Kritiker tror Fab får svårt att nå lönsamhet

Kritiker tror Fab får svårt att nå lönsamhet

2013-07-09 08:25

Fab.com har sedan starten för drygt två år sedan lockat till sig över 310 miljoner dollar i riskkapital. Bland annat fick man nyligen in 150 miljoner dollar, och ytterligare 100 miljoner dollar sägs vara på väg in. Men kritiker tror att den designfokuserade sajten får svårt att nå sina lönsamhetsmål.

I samband med investeringsrundan som gav Fab 150 nya miljoner för ett par veckor sedan sa företagets grundare och vd, Jason Goldberg, att man siktar på att nå lönsamhet i slutet av 2014. Men nu säger flera kritiker att det målet kan vara svårt att nå, och att Fab fram till dags datum gjort ett antal kostsamma beslut.

I juli förra året tog Fab in 105 miljoner dollar och enligt en källa ska de pengarna redan vara slut. Det ska också vara en av anledningarna till att företaget nu var tvungna att plocka in ytterligare kapital. Hur mycket pengar som fins kvar på banken vill inte Jason Goldberg kommentera.

– Vi är ett privat företag. Vi kommer inte att kommentera hur mycket vi har spenderat, men den bästa tiden att samla in pengar är när det är möjligt att göra det. Vi är inte desperata, säger Goldberg.

Elva chefer har försvunnit

Enligt tidningen Bloomberg ska Fab ha spenderat omkring 40 miljoner dollar på marknadsföring under 2012, vilket motsvarar 35 procent av företagets totala intäkter under samma år. En siffra som man ska försöka skära ner till 30 miljoner dollar i år.

Och förutom att bränna pengar i snabb fart så har Fab även missat sina lömsamhetsmål. Under förra året siktade man på att generera 140 miljoner i intäkter, ett mål man missade med 20 procent.

Samtidigt har elva personer på chefspositioner antingen slutat eller fått sparken under det gångna året, bland annat företagets tidigare marknadschef. Och Goldberg är den första att erkänna att hans företag inte har gjort allt rätt.

– Det är omöjligt för ett företag att växa så fort som Fab gjort utan att det sker misstag på vägen, säger Goldberg.

Stoppat alla konkurrenter

Men hur kan då ett företag som inte genererar någon vinst och gång på gång missar sina mål fortsätta locka investerare? En anledning kan vara att Goldberg är fast besluten att bygga ett multi-miljard-dollar företag.

Och då gäller det att ha pengar på fickan, särskilt om taktiken är att stoppa alla konkurrenter innan de ens hunnit starta, något som lett till flertalet uppköp och en aggressiv marknadsföring. Man har även investerat i ett 90-tal egna lager i USA och Europa.

– Vi bestämde oss tidigt för att inte låta Fab klonas och agera i efterhand. Istället bestämde vi oss för att spela ett större spel. Vi har medvetet satsat på att bli ett toppvarumärke i den globala handeln, säger Goldberg.

 

Källa: Business Insider

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta