Annons

Kritikstorm mot PostNord: Leveranser väcker känslor

Kritikstorm mot PostNord: "Deras statistik betyder inget"

2016-08-23 08:00

PostNords siffror visade att leveranserna nästan alltid fungerar som tänkt - något som har fått flera e-handlare att reagera.

Efter att den senaste tiden ha fått en del kritik för att posthanteringen inte fungerar som den ska publicerade PostNord i förra veckan ett blogginlägg med diverse statistik som skulle visa att de allra flesta brev och paket faktiskt kommer fram precis som det var tänkt. Enligt inlägget reklamerades endast 0,07 procent av de paket som företaget hanterade, och antalet synpunkter uppgick under en dag till 51 stycken, att jämföra med 332 223 paket.

"Varje reklamation tar 4-5 mail" 

Nu har dock siffrorna i sig fått synpunkter. Flera e-handlare som läst vår artikel tycker att PostNords statistik inte ger hela bilden eftersom det finns ett mörkertal när det kommer till reklamationer och synpunkter.

- Jag själv ringer ytterst sällan till kundtjänst eller gör en reklamation via webben eftersom 9 av 10 fall löser vi själva, skriver en person.
- När jag har tid över så roar jag mig med att reklamera, men varje reklamation tar 4-5 mail innan dom erkänner. Deras statistik betyder inget, menar en annan.

Ytterligare en person undrar om det hela är ett skämt och flera tycker att PostNord har gjort det så krångligt att reklamera att det inte är värt besväret.

Annons
Annons

"Vill inte göra våra kunder besvikna"

PostNords reklamationschef Stefan Helander har tagit del av vår artikel och dess kommentarer, men tycker att det är för få konkreta exempel med för lite bakgrundsfakta för att det ska vara möjligt att komma med konkreta svar.

Men generellt sett menar Stefan Helander att det är viktigt att man reklamerar.

- Det hjälper oss att hjälpa kunden samt att hitta eventuella svaga länkar i kedjan och när vi hittar brister göra förbättringar. Självklart vill vi inte göra våra kunder besvikna, vilket bland annat är en följd av att man har andra förväntningar än de som villkoren omfattar. Ett led i att minska den risken är att vara tydliga i vår kommunikation, skriver PostNords presstjänst i ett mail till Ehandel.se.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
IKEA:s Sverige-chef lämnar - hon tar över jobbet

IKEA:s Sverige-chef lämnar - hon tar över jobbet

Lämnar chefsposten i Nederländerna.

Annons
Annons
Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

Efter hooverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

"Ligger högt och fortsätter att stiga".

Amazon-antiklimax i Stockholm:

Amazon-antiklimax i Stockholm: "Hoppas ni inte lämnar rummet"

Pressträffen hos Amazon Web Services handlade om... Amazon Web Services.

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - <nobr>e-handeln</nobr> växer mest

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - e-handeln växer mest

Räknar med över 12 miljoner besök under julhandeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

Har nu e-handel i över 200 länder.

Svärdson om Amazon-hajpen:

Svärdson om Amazon-hajpen: "Skulle ha avslöjats redan"

Pressträff i Stockholm i dag.

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta