Kundbetyg i annons var vilseledande marknadsföring

Att Siba angett kundbetyget fem stjärnor i en annons är vilseledande, menar Reklamombudsmannens opinionsnämnd.

Elektronikföretaget Siba har fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ron, för vilseledande marknadsföring. Detta efter att de använt sig av ett kundbetyg i en annons som publicerats i tidningen Metro.

"Siba kan dölja negativa omdömen"

Ron uppmärksammades på annonsen efter att en privatperson anmält att Siba låtit tre personers höga kundbetyg på en så kallad balansscooter, som även kallas hoverboard, använts för att sälja in produkten till konsumenterna. Dessa tre personer är inga proffs på att bedöma varans kvalitet och dessutom så kan Siba dölja eventuella negativa omdömen om produkten, menade privatpersonen.

Annons

"Vill ge en verklig bild av produkten"

Siba menade att de inte jobbar på det viset.

- Annonsören publicerar samtliga recensioner som inte strider mot annonsörens förhållningsregler (recensionerna får bland annat inte innehålla svordomar, personliga påhopp eller könsord), detta gäller såväl positiva som neg­ativa recensioner. Anledningen till detta är att annonsören vill ge en så verklig och ärlig bild av varje produkt som möjligt, sammanfattar Ron i beslutet.

"Riskerar ge ett icke representativt intryck"

Nämnden gick dock på anmälarens linje och fäller Siba för vilseledande marknadsföring enligt artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

- Att ange ett omdöme baserat på så få recensioner ger enligt nämnden inte ett vederhäftigt intryck eftersom så litet underlag riskerar att ge ett icke representativt intryck av kundernas betyg. Nämnden finner därför att enbart tre omdömen är otillräckligt för att använda omdömet i marknadsföring. Att annonsören hänvisar till sin webbplats där recensionerna kan läsas i sin helhet ändrar inte denna bedömning eftersom varje reklamenhet ska vara vederhäftig i sig, skriver nämnden.

Stiftelsen Reklamombudsmannen, där Ron ingår, är näringslivets självreglerande instans, som prövar anmälningar av kommersiell reklam riktad mot den svenska marknaden. Enligt beskrivningen som stiftelsen själva ger av sin verksamhet hjälper de även till och “vägleder marknadens aktörer i vad som är god marknadsföringsetik”.

Annons