Kunden vill ha en enhetlig upplevelse på alla plattformar

Svenskarna äger i snitt 5,8 uppkopplade enheter och är inte främmande för att skifta mellan dem när de gör sina ärenden på nätet.

I en tid då den mobila handeln växer i raketfart är det många e-handlare som lägger ett allt större fokus på mobilen. Zalando är ett exempel och modebranschen i stort ser att en stor andel av deras kunder nu handlar med hjälp av sina smarta telefoner.

Men det gäller att inte stirra sig blind på den minsta av skärmar, för även om den mobila handeln ökar, är svenskarna väldigt glada i sina tekniska prylar och att skifta mellan dem. Enligt en rapport från Adobe äger svenskar i snitt 5,8 uppkopplade enheter, varav i snitt 2,6 stycken används dagligen.

Annons

I rapporten framgår det även att 90 procent av svenskarna byter enhet, från exempelvis mobil eller surfplatta till laptop, under tiden de är online

– Att svenskar har fler uppkopplade enheter och allt oftare byter mellan dem har förändrat kundresan på ett avgörande sätt. Konsumentens närvaro på nätet har blivit allt mer fragmenterad och det blir allt viktigare för företag att erbjuda en enhetlig upplevelse över alla plattformar, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef på Adobe.

Större skärm och enklare navigering

Att läsa och svara på mail är den främsta anledningen till att konsumenter byter mellan olika enheter, 59 procent, följt av användning av sociala medier, 55 procent. 51 procent byter enhet då de ska titta på rörligt innehåll, och då främst för att kunna se innehållet på en större skärm.

Men även vid online-shopping, då 33 procent av svenskarna byter enhet, är det en större skärm med enklare navigering som föredras. Samtidigt anser endast var tredje svensk att varumärken erbjuder en enhetlig användarupplevelse över olika enheter.

Sju av tio anser att mobilen är sämre än en desktop för att göra ärenden online, medan 21 procent anser att den är lika bra som en dator. Endast en av tio föredrar mobilen framför datorn.

Annons