Annons


"Kunder som ofta returnerar varor är mer lojala"

2019-07-10 07:00

"Spenderar mer pengar i det långa loppet".

Fri frakt och fria returer har länge varit en omdiskuterad fråga. Nyligen gjorde betaltjänstföretaget Klarna en undersökning bland 2000 brittiska konsumenter för att förstå deras åsikter kring ämnet.

- Returer är inte ett nytt fenomen, men någonting som har blivit normaliserat genom den fortsatta tillväxten av online shopping, säger Luke Griffiths general manager på Klarna UK, i förordet till rapporten.

En ökad mängd returer innebär en ökad miljöpåverkan såsom mer koldioxidutsläpp och att mer plastförpackningar slängs. Men att få många returer är, enligt undersökningen, däremot inte helt negativt för e-handelsföretagen.  

- Konsumenter som regelbundet lämnar tillbaka varor tenderar att vara mer lojala kunder. Det ska inte förnekas att de skickar tillbaka föremål, men det är mer sannolikt att de behåller mer kläder och spenderar mer pengar i det långa loppet, står det i Klarnas rapport.

10 miljoner returer

I maj skrev vi om att e-handelsjätten Zalando, som länge har haft fri frakt och retur på sina varor, införde en gräns för sin kostnadsfria frakt. Detta för att förhindra kunderna från att göra många enskilda köp och sedan returnera varorna igen. E-modehandeln hanterar så mycket som 10 miljoner returer varje år, och det bara i Schweiz. 

LÄS ÄVEN: E-handel i Europa - Returer och fri frakt ökar

Annons
Annons

Efterfrågar omnikanal

81 procent menar att om det hade funnits bättre passforms-teknologi och storleksguider hade deras returer minskat. Många tycker att det är svårt att veta hur plagget egentligen ser ut och om det kommer att passa, när man köper det online. Något som företagen märker av, då kunderna beställer hem en rad olika storlekar för att vara säker på att hitta rätt passform. 

LÄS ÄVEN: Efter "sociala medier"-larmet - nu blir det svårare att returnera

Det verkar också finnas en hög efterfrågan på omnikanal när det kommer till returer. Så mycket som 84 procent svarade att de föredrog möjligheten att kunna lämna tillbaka varan i en fysisk butik.

Malin Johannesson

Reporter

Annons
6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons
30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta