”Kunder som ofta returnerar varor är mer lojala”

"Spenderar mer pengar i det långa loppet".

Fri frakt och fria returer har länge varit en omdiskuterad fråga. Nyligen gjorde betaltjänstföretaget Klarna en undersökning bland 2000 brittiska konsumenter för att förstå deras åsikter kring ämnet.

- Returer är inte ett nytt fenomen, men någonting som har blivit normaliserat genom den fortsatta tillväxten av online shopping, säger Luke Griffiths general manager på Klarna UK, i förordet till rapporten.

Annons
Annons

En ökad mängd returer innebär en ökad miljöpåverkan såsom mer koldioxidutsläpp och att mer plastförpackningar slängs. Men att få många returer är, enligt undersökningen, däremot inte helt negativt för e-handelsföretagen.  

- Konsumenter som regelbundet lämnar tillbaka varor tenderar att vara mer lojala kunder. Det ska inte förnekas att de skickar tillbaka föremål, men det är mer sannolikt att de behåller mer kläder och spenderar mer pengar i det långa loppet, står det i Klarnas rapport.

10 miljoner returer

I maj skrev vi om att e-handelsjätten Zalando, som länge har haft fri frakt och retur på sina varor, införde en gräns för sin kostnadsfria frakt. Detta för att förhindra kunderna från att göra många enskilda köp och sedan returnera varorna igen. E-modehandeln hanterar så mycket som 10 miljoner returer varje år, och det bara i Schweiz. 

LÄS ÄVEN: E-handel i Europa - Returer och fri frakt ökar

Efterfrågar omnikanal

81 procent menar att om det hade funnits bättre passforms-teknologi och storleksguider hade deras returer minskat. Många tycker att det är svårt att veta hur plagget egentligen ser ut och om det kommer att passa, när man köper det online. Något som företagen märker av, då kunderna beställer hem en rad olika storlekar för att vara säker på att hitta rätt passform. 

LÄS ÄVEN: Efter "sociala medier"-larmet - nu blir det svårare att returnera

Det verkar också finnas en hög efterfrågan på omnikanal när det kommer till returer. Så mycket som 84 procent svarade att de föredrog möjligheten att kunna lämna tillbaka varan i en fysisk butik.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!