Kunderna är oroliga över hur deras köphistorik används

Men de vill samtidigt ha personliga erbjudanden.

Det är en svår balansgång mellan personlig integritet och personliga erbjudanden. En ny global studie som utförts av JDA och Centiro pekar på just svårigheten med individanpassning kontra integritet. Många kunder ska nämligen vara oroliga över hur deras data används.

- Detaljhandeln är mer komplex än någonsin. E-handelns framfart och konsumenters krav på ökad individanpassning och bekvämare köpupplevelser, kombinerat med deras skeptiska inställning till dataanvändande, skapar utmaningar för handlarna, skriver Centiro.

Annons

Shoppinghistorik och sökningar

Konsumenterna sägs vara mycket öppna för ny teknik men det betyder inte att de inte är ängsliga över hur deras data används. Enligt Centiros studie, som omfattar 12 000 intervjuer, varav 1 000 ska ha genomförts i Sverige, ska en klar majoritet fundera över dessa frågor.

- Totalt uppger 75 procent att de är oroliga för hur deras shoppinghistorik, såsom transaktionshistorik i butik och sökningar online, används för att skapa bättre och mer individanpassade tjänster.

"Försöker hitta rätt balans"

17 procent av de tillfrågade ska ha varit “mycket oroliga” över hur deras transaktionshistorik används av exempelvis e-handlare. Det står samtidigt klart att kunderna vill ha anpassade erbjudanden.

- Samtidigt som många konsumenter vill ha personliga erbjudanden så finns en oro för hur deras data används i praktiken. Både kunder och handlare testar och utvärderar ny teknik för att försöka hitta rätt balans, så att man kan tar fram personliga erbjudanden, samtidigt som man håller sig på en nivå av data-användning som konsumenterna känner sig bekväma med, säger Lee Gill, VP Global Retail Strategy på JDA.

Annons