Kunderna spenderar mindre men e-handeln tar hem vinsten

Återhållsam shoppingjul i Storbritannien.

47 procent av britterna spenderade lägre summor inför årets jul jämfört med samma period 2016. Samtidigt uppger mer än två tredjedelar av befolkningen att de handlade på nätet minst en gång under veckorna före jul. Detta enligt Internet Retailer, som hänvisar till en undersökning som Retail Economics utfört bland 2 000 deltagare.

LÄS ÄVEN: Julhandeln slår rekord - hela tillväxten sker på nätet

Annons

Undersökningen kommer också fram till att en fjärdedel av britterna inte kommer att handla något under rean som äger rum nu i mellandagarna eftersom kunderna ska ha gjort av med sina pengar redan under Black Friday-helgen.

Amazon i topp

Men de som trots allt handlade några julklappar verkar alltså i stor utsträckning ha gjort det på nätet. Internet Retailer konstaterar att Amazon var den populäraste butiken att handla från, följt av Wal-Mart, Tesco och Marks & Spencer.

- E-handeln tar den absoluta merparten av tillväxten, säger Retail Economics vd Richard Lim i en kommentar.

Annons