Kunderna vill definitivt plocka sin egen nätmat

D-food Index för tredje kvartalet är nu ute.

Svensk Digital Handel följer som vi vet nätmathandelns utveckling med sitt D-food Index. Utvecklingen är fortsatt spikrakt uppåt och totalt växte nätmaten med över trettio procent för Q3 2016.

– Den digitala livsmedelshandeln, som är den tredje största branschen inom e-handeln, ökade med 31 procent under det tredje kvartalet, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel, och noterar att det är ett gott betyg för handlarna att kunderna hittat tillbaka efter semestertider.

Annons

Lösplock med aktörer som Mat.se och MatHem fortsätter att dominera tillväxten. Detta segment där kunderna själva sätter ihop sin kasse växte med hela 45 procent. Det ska nämnas att de ledande renodlade nätaktörerna Mat.se och MatHem nästan alltid noterar högre tillväxt än D-food Index.

"Lite si och så med att köpa högtidsmat"

Färdiga middagslösningar, ett segment där vi har butiker som Middagsfrid och Linas Matkasse, ska endast ha växt med 12 procent under det tredje kvartalet. Det ska även noteras att lösplocksaktörerna allt mer erbjuder recept-lösningar vilket i princip gör att de går in på de färdiga middagslösningarnas område.

Utsikterna för hela branschen är dock förstås mycket ljusa och Jonas Ogvall ser att julmaten i år har allt större chans att komma ifrån nätet. Hittills i år har nätmaten växt med totalt 34 procent.

– Det finns goda förutsättningar för att året avslutas lika starkt som det började. Det har varit lite si och så med att köpa högtidsmat på nätet tidigare, men 2016 kommer sannolikt att bli ett år när svenskarna mer än någonsin klickar hem sin julmat på nätet. Detta kan lyfta försäljningen under fjärde kvartalet ytterligare för nätaktörerna, säger Jonas Ogvall.

Annons