Annons

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn Det mest tidskrävande att köpa

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

2019-01-22 14:30

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Marknadsplatsen ShopAlike, som listar andra e-handlares produkter, har analyserat hur lång tid det tar att planera ett produktköp. Statistik som förstås kan vara intressant för e-handlare.

Studien är baserad på data från slutet av 2017 till slutet av 2018, och gäller ShopAlikes olika plattformar i Europa, där Sverige är ett av länderna som är med. Företaget har kikat på den genomsnittliga tiden det tar för kunden att researcha en produkt, innan man klickar på köp.

Lång betänketid på babyprodukter

Det visar sig vara en gigantisk skillnad på hur lång tid det tar innan man köper en produkt inom olika kategorier. Med data från 13 olika marknader så ska ytterkläder vara det absolut enklaste köpbeslutet att ta. Strax över en timme ska det ta innan man klickat hem ytterplagget, enligt ShopAlikes siffror.

Det intressanta är att en liknande produkt, regnkläder för barn, ligger på den andra delen av skalan. Det ska nämligen, i snitt, ta 17 dagar att klicka hem denna typ av plagg.

- Vi vill alla det bästa för våra barn och tar därför god tid på oss att välja vilka produkter vi ska klicka hem, konstaterar ShopAlike kring sin undersökning.

Produkter till barn är nämligen det som tar mest tid. Bilbarnstolar klockar exempelvis in på 14 dagar och barnoveraller på 12 dagar, följt av barnvagnar på 10 dagar.

Annons
Annons

Stor skillnad mellan länder

Sneakers hamnar någonstans i mitten och det ska i snitt ta 5 dagar att researcha sitt sneaker-inköp. Det är dock stor skillnad på de olika marknaderna.

- Svenskar ägnar 4 dagar, 21 timmar och 53 minuter på att välja ut nya sneakers. Det är hälften så länge som danskarna, som tar hela 8 dagar, 3 timmar och 13 minuter på sig, förklarar ShopAlike.

5 dagar i snitt

Svenskarna är alltså snabba när det gäller sneakers. De snabbaste shopparna överlag ska dock vara våra grannar i öst.

- De snabbaste shopparna i Europa är våra grannar i Finland, de tar i genomsnitt endast 3 dagar, 13 timmar och 12 minuter på sig för att genomföra ett köp.

I avdelningen kuriosa så meddelar ShopAlike att svenskarnas mest tankekrävande produkt är tomtedräkter, som det ska ta nära 16 dagar att bestämma sig för att klicka hem. I snitt tar det dock svensken 5 dagar och 22 timmar att bestämma sig för att köpa en produkt, över alla kategorier.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta