Annons

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn Det mest tidskrävande att köpa

Kundernas beslutsångest är hög när de e-handlar till barn

2019-01-22 14:30

Vissa saker går snabbt att klicka hem, andra tar flera veckor.

Marknadsplatsen ShopAlike, som listar andra e-handlares produkter, har analyserat hur lång tid det tar att planera ett produktköp. Statistik som förstås kan vara intressant för e-handlare.

Studien är baserad på data från slutet av 2017 till slutet av 2018, och gäller ShopAlikes olika plattformar i Europa, där Sverige är ett av länderna som är med. Företaget har kikat på den genomsnittliga tiden det tar för kunden att researcha en produkt, innan man klickar på köp.

Lång betänketid på babyprodukter

Det visar sig vara en gigantisk skillnad på hur lång tid det tar innan man köper en produkt inom olika kategorier. Med data från 13 olika marknader så ska ytterkläder vara det absolut enklaste köpbeslutet att ta. Strax över en timme ska det ta innan man klickat hem ytterplagget, enligt ShopAlikes siffror.

Det intressanta är att en liknande produkt, regnkläder för barn, ligger på den andra delen av skalan. Det ska nämligen, i snitt, ta 17 dagar att klicka hem denna typ av plagg.

- Vi vill alla det bästa för våra barn och tar därför god tid på oss att välja vilka produkter vi ska klicka hem, konstaterar ShopAlike kring sin undersökning.

Produkter till barn är nämligen det som tar mest tid. Bilbarnstolar klockar exempelvis in på 14 dagar och barnoveraller på 12 dagar, följt av barnvagnar på 10 dagar.

Annons
Annons

Stor skillnad mellan länder

Sneakers hamnar någonstans i mitten och det ska i snitt ta 5 dagar att researcha sitt sneaker-inköp. Det är dock stor skillnad på de olika marknaderna.

- Svenskar ägnar 4 dagar, 21 timmar och 53 minuter på att välja ut nya sneakers. Det är hälften så länge som danskarna, som tar hela 8 dagar, 3 timmar och 13 minuter på sig, förklarar ShopAlike.

5 dagar i snitt

Svenskarna är alltså snabba när det gäller sneakers. De snabbaste shopparna överlag ska dock vara våra grannar i öst.

- De snabbaste shopparna i Europa är våra grannar i Finland, de tar i genomsnitt endast 3 dagar, 13 timmar och 12 minuter på sig för att genomföra ett köp.

I avdelningen kuriosa så meddelar ShopAlike att svenskarnas mest tankekrävande produkt är tomtedräkter, som det ska ta nära 16 dagar att bestämma sig för att klicka hem. I snitt tar det dock svensken 5 dagar och 22 timmar att bestämma sig för att köpa en produkt, över alla kategorier.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Annons
Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta