LA Times nästa tidning att lansera E-handelssajt

När annonsintäkterna minskar och prenumeranterna blir färre letar tidningsutgivarna nya inkomstkällor. En populär sådan är näthandel och på senare tid har vi sett en mängd tidningar, förlag och mediehus som gett sig in i e-handelns värld. Senast i raden är LA Times som gör en e-handelssatsning med District West.

LA Times planerar att använda sin kunskap om södra Kalifornien även på e-handelsarenan. I dagarna har man nämligen lanserat en ny e-handelssajt, District West. Här kommer man att sälja lokalt tillverkade kläder, accessoarer och andra produkter från designers och butiker i Los Angeles.

– District West gör SoCal tillgängligt för alla som vill hitta något som passar deras unika personlighet eller vill shoppa lokalt. Ett besök hos District West är som att hitta en cool, dold pärla full av stil och elegans direkt från i LA:s gator, säger Jennifer Collins, vd för La Times Revenue Development.

Annons

Det som säljs på sajten kommer alltså främst från olika stadsdelar i Los Angeles, som Santa Monica, Silver Lake, Downtown och Culver City. Och för att krydda det lite extra kommer man att använda sig av bloggare och modeexperter för att locka köpare.

Branded Content

E-handeln ger också en möjlighet att publicera så kallat branded content, eller innehållsmarknadsföring, för sina läsare. Något som passar väldigt bra med tanke på att det ska vara möjligt att köpa sömlöst direkt från nätpublikationen.

Totalt når man 5,2 miljoner människor, 38 procent av alla vuxna i södra Kalifornien, med sina publikationer. Los Angeles Times nätversion har över 22 miljoner unika besökare per månad så man har en bra bredd när det kommer till potentiella köpare och annonsörer.

– Vi är fokuserade på att diversifiera våra intäktsströmmar och ser fram emot att utnyttja vår marknadsföringskraft för att etablera District West som en unik digital shoppingupplevelse, säger Jennifer Collins.

 

Källor: MDN, LA Times

Annons
Annons