Annons

La Redoute ska ta sig an Kina på egen hand - nästan

La Redoute ska ta sig an Kina på egen hand - nästan

2016-06-22 08:10

Det franska nätmodeföretaget tar klivet in i Kina men väljer att satsa på en egen sajt istället för någon av landets stora marknadsplatser.

La Redoute är en av Frankrikes största modebutiker på nätet och är verksamma i ytterligare ett 20-tal länder, däribland Storbritannien, Schweiz, Belgien, Portugal, Österrike, USA, Sverige och Spanien.

Nu tar man klivet in på ännu en marknad, och inte vilken som helst utan en av världens största, nämligen Kina. Till skillnad från många andra väljer La Redoute däremot att gå sin egen väg och lansera en egen sajt, och inte gå den traditionella vägen att öppna en butik på en av landets stora online-marknadsplatser.

Tar hjälp av lokal samarbetspartner

Under de senaste åren har en uppsjö av västerländska återförsäljare och varumärken öppnat nätbutiker i Kina, ofta i samarbete med Alibaba eller JD.com. La Redoute har istället valt att samarbeta med Azoya, ett företag som specialiserat sig på att hjälpa västerländska företag in på den kinesiska marknaden.

Annons
Annons

Azoya erbjuder allt från plattformslösningar och marknadsföringshjälp till lagerverksamhet och logistik. En lösning som tilltalar La Redoute.

– Vi träffade Azoya när vi under förra året övervägde våra strategier för att expandera till Kina. Vi letade efter rätt lokal partner som har en gedigen kunskap om marknaden, den kinesiska kulturen samt konsumtionsmönster, och som kan erbjuda tjänster som kompletterar vårt team på plats, säger Saida Gallouj, internationell utvecklingschef på La Redoute.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta