La Redoute ska ta sig an Kina på egen hand – nästan

Det franska nätmodeföretaget tar klivet in i Kina men väljer att satsa på en egen sajt istället för någon av landets stora marknadsplatser.

La Redoute är en av Frankrikes största modebutiker på nätet och är verksamma i ytterligare ett 20-tal länder, däribland Storbritannien, Schweiz, Belgien, Portugal, Österrike, USA, Sverige och Spanien.

Nu tar man klivet in på ännu en marknad, och inte vilken som helst utan en av världens största, nämligen Kina. Till skillnad från många andra väljer La Redoute däremot att gå sin egen väg och lansera en egen sajt, och inte gå den traditionella vägen att öppna en butik på en av landets stora online-marknadsplatser.

Annons
Annons

Tar hjälp av lokal samarbetspartner

Under de senaste åren har en uppsjö av västerländska återförsäljare och varumärken öppnat nätbutiker i Kina, ofta i samarbete med Alibaba eller JD.com. La Redoute har istället valt att samarbeta med Azoya, ett företag som specialiserat sig på att hjälpa västerländska företag in på den kinesiska marknaden.

Azoya erbjuder allt från plattformslösningar och marknadsföringshjälp till lagerverksamhet och logistik. En lösning som tilltalar La Redoute.

– Vi träffade Azoya när vi under förra året övervägde våra strategier för att expandera till Kina. Vi letade efter rätt lokal partner som har en gedigen kunskap om marknaden, den kinesiska kulturen samt konsumtionsmönster, och som kan erbjuda tjänster som kompletterar vårt team på plats, säger Saida Gallouj, internationell utvecklingschef på La Redoute.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!