”Låg IT-kompetens på väg att bli allvarligt problem”

Allt fler varnar för följderna av dålig IT-kompetens i företagsledningar. Senast i dag togs ämnet upp i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Tomas Qviberg, IT-utvecklare och VD för företaget Konsultkompaniet, skriver i dag i en debattartikel i Svenska Dagbladet att landets företags- och näringslivsledningar i många fall har en alldeles för låg nivå vad gäller IT-kompetens. 

Han tar upp e-handel, banker, försäkringsverksamhet och många myndigheter som exempel på verksamheter där IT-kompetens är helt nödvändig för att verksamheten ska fungera. Men trots att IT får en allt viktigare roll hänger många ledningsgrupper inte med i utvecklingen, enligt Tomas Qviberg.

Annons

- Men fortfarande är it-kompetensen i ledningarna vid större svenska verksamheter och myndigheter försvinnande liten. I många verksamheter fattas fullkomligt verksamhetsavgörande investeringsbeslut utan någon djupare insikt om betydelsen av dessa beslut, skriver han.

Tomas Qviberg vänder sig dessutom mot att många företag väljer att outsourca hanteringen av IT-systemen till länder som ligger långt borta, i försök att spara pengar.

- Resultatet blir enorma problem i form av långa ledtider, svarstider och stora säkerhetsrisker.

"Digitala talanger blir slaskhinkar"

Tomas Qviberg är långt ifrån den första att ta upp problemet med avsaknaden av digital kompetens. Nyligen sade till exempel Footway-grundaren Sara Wimmercranz att åtta av tio i de svenska börsstyrelserna inte har någon digital kompetens. Det har också riktats kritik mot att många företag väljer att anställa en “e-handelschef” eller någon annan expert istället för att se till den digitala kunskapsnivån i hela företaget, med följden att det digitala mer eller mindre blir ett sidointresse.

En som tagit upp samma problem är Ulrika Rudqvist som numera är marknadschef på Flygstolen. Hon berättade förra året i en krönika bland annat om en person med digital kompetens som fått jobb som just e-handelschef, men som i själva verket arbetat som “någon slags assistent till säljavdelningen”.

- Jag ser ofta att digitala talanger slarvas bort av företag. Utåt kommunicerar de att de anställt en digital beslutsfattare, men i verkligheten blir personen en producent eller i värsta fall en slaskhink som får göra det ingen annan orkar, skriver hon.

Annons