Annons

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel Ny affärsmodell på g?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

2019-01-18 10:31

Kan lansera Click&Collect.

I takt med att e-handeln har gjort större avtryck i allt fler branscher, har antalet företag som säljer på nätet stadigt ökat i antal. Men det finns två kategorier som har behållit sin skeptiska inställning till onlineförsäljning; lyxmärkena och lågprisaktörerna.

"Ska komplettera det vi redan har"

I den sistnämnda gruppen hittar vi till exempel varuhuset Gekås, vars framgångsrika affärsmodell bygger på att kunderna tar sig till Ullared för att handla på plats.

LÄS ÄVEN: Gekås nya storrekord: "Klarar matchen mot e-handeln"

En annan aktör som har haft en skeptisk inställning till e-handel, är den brittiska lågprismodekedjan Primark med 350 varuhus i bland annat Storbritannien och USA. Bolaget har hittills sagt nej tack till e-handel, men nu kan ett skifte vara på gång. Det rapporterar nyhetssajten MarketWatch.

Annons
Annons
- Vi har övervägt online. Men om vi gör detta så ska det vara en form av e-handel som kompletterar det vi redan har, säger John Bason, finanschef på Primarks ägarbolag Associated British Foods, till tidningen.

E-handelslogistik som kostar

Enligt MarketWatch har Primark dock inte presenterat någon exakt plan för hur en eventuell e-handelslansering skulle gå till. Ett problem uppges vara att logistiken med plock, pack och returer, antas bli för kostsam i förhållande till varornas priser. Ett alternativ skulle i så fall kunna vara att ta fram någon form av Click&Collect-lösning.

Men även om Primark alltså ser ut att ha en del utmaningar kvar att hantera, ifall en e-handelssatsning ska bli av, har företaget inga problem med att hålla till i den digitala världen. Enligt Bason engagerar Primark till exempel inte mindre än 13 miljoner följare i sociala medier.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta