Annons

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel Ny affärsmodell på g?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

2019-01-18 10:31

Kan lansera Click&Collect.

I takt med att e-handeln har gjort större avtryck i allt fler branscher, har antalet företag som säljer på nätet stadigt ökat i antal. Men det finns två kategorier som har behållit sin skeptiska inställning till onlineförsäljning; lyxmärkena och lågprisaktörerna.

"Ska komplettera det vi redan har"

I den sistnämnda gruppen hittar vi till exempel varuhuset Gekås, vars framgångsrika affärsmodell bygger på att kunderna tar sig till Ullared för att handla på plats.

LÄS ÄVEN: Gekås nya storrekord: "Klarar matchen mot e-handeln"

En annan aktör som har haft en skeptisk inställning till e-handel, är den brittiska lågprismodekedjan Primark med 350 varuhus i bland annat Storbritannien och USA. Bolaget har hittills sagt nej tack till e-handel, men nu kan ett skifte vara på gång. Det rapporterar nyhetssajten MarketWatch.

Annons
Annons
- Vi har övervägt online. Men om vi gör detta så ska det vara en form av e-handel som kompletterar det vi redan har, säger John Bason, finanschef på Primarks ägarbolag Associated British Foods, till tidningen.

E-handelslogistik som kostar

Enligt MarketWatch har Primark dock inte presenterat någon exakt plan för hur en eventuell e-handelslansering skulle gå till. Ett problem uppges vara att logistiken med plock, pack och returer, antas bli för kostsam i förhållande till varornas priser. Ett alternativ skulle i så fall kunna vara att ta fram någon form av Click&Collect-lösning.

Men även om Primark alltså ser ut att ha en del utmaningar kvar att hantera, ifall en e-handelssatsning ska bli av, har företaget inga problem med att hålla till i den digitala världen. Enligt Bason engagerar Primark till exempel inte mindre än 13 miljoner följare i sociala medier.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Bröt mot förbudet.

Annons
Annons
Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Förskjutning från butikshandel till nätbokhandel.

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

"Mer resurser till digitala medier och influencers".

E-handlare öppnar veganbutik:

E-handlare öppnar veganbutik: "Efterfrågan ökar hela tiden"

Står redo med 200 produkter.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Starkt fjärde kvartal gjorde susen.

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

"Service och digitalisering viktiga delar".

Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Två räckte inte.

Annons
Annons
Löwengrips nya <nobr>e-handel</nobr> är live

Just nu: Löwengrips nya e-handel är live

Premiär för Hermine Hold.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Konfidentiellt söker:

Head of E-commerce

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta