Lämnade Daniel Wellington – tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Ett helt nytt svenskt varumärke som skulle rikta sig till modeintresserade kvinnor och män. Det var vad Michael Meier och Kristian Tysander såg framför sig när de bestämde sig för att driva företag ihop. I juni 2018 öppnade deras e-handel AnthonyEdward.com för försäljning av det nystartade märket med samma namn.

- Vi designar, tillverkar och säljer läderprodukter så som väskor, portföljer och mediafodral, berättar vd:n Michael Meier för Ehandel.se.

Annons

Hur kom ni på den här idén?

- Vi är barndomsvänner med helt olika yrkesbakgrunder och vi tyckte att det vore spännande att försöka applicera Kristians erfarenheter från när han byggde upp Daniel Wellingtons tekniska verksamhet, i kombination med min vision för design och produktutveckling på ett helt nytt varumärke.

Ska vända till vinst

De första stegen på Anthony Edwards resa togs 2017 då Michael Meier arbetade med att ta fram produkterna som skulle säljas. I slutet av det året började även Kristian Tysander att arbeta operativt med det nya bolaget, efter att han hade slutat på Daniel Wellington.

Under återstoden av 2018 omsatte Anthony Edwards 700 000 kronor, men fick nöja sig med ett negativt resultat.

- Vi har gjort en hel del investeringar i lager, teknik och infrastruktur. Under 2019 kommer fokus fortsatt att vara tillväxt framför lönsamhet.

Hur ser ni på konkurrensen inom ert segment? Vad gör er unika?

- Vi befinner oss i en väldigt konkurrensutsatt bransch där vi ställs mot andra "mode-startups" till stora modehus, men vi har en produkt med en kvalité till ett pris ingen kan matcha.

Byter plattform i år

Det här året planerar duon bland annat att byta plattform från Shopify till Brink Commerce, som Kristian Tysander också arbetar med. I övrigt väntar ett fokus på bolagets tre huvudmarknader, som är Tyskland, Frankrike och Italien.

Annons

- Vi ska också fortsätta arbeta med att stärka vårt varumärke genom sociala medier, influencers samt fortsätta fokusera på lokalisering, avslutar Michael Meier.

Annons