Landets nätmodehandlare avslutade vintern starkt

Det blev en bra avslutning på vintersäsongen för modehandeln på nätet. I november ökade nätförsäljningen av kläder med hela 9,5 procent och den efterföljande decemberhandeln tyder på att det blev en del mjuka klappar under granen. Det blev också en bra start på det nya året enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Det varma sommarvädret skapade högtryck i modebutikerna, både på och utanför nätet. Hösten började också helt okej för för e-handlarna med en stabil försäljningsökning under september och oktober.

I november tog det dock fart på allvar. Även om fackhandeln backade så ökade försäljningen av kläder som säljs via e-handel med hela 9,5 procent jämfört med samma månad förra året. I december landade den siffran på 3,8 procent.

Annons

Låga marginaler i januari

Det innebar att försäljningen av kläder via nätet ökat med 2,9 procent under helåret 2014. Det nya året fick också en bra start. I januari ökade försäljningen med 2,4 procent på nätet jämfört med januari 2014.

– Både kläder och skor avslutar vintersäsongen med försäljningsökningar. Nackdelen är att januari är en reamånad med mycket låga marginaler, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Källa: Press (1, 2, 3)

Annons