Lantbutiken närmar sig 30 miljoner och går off road

En av Sveriges största nätbutiker för lantbruksprodukter fortsätter sin tillväxtresa både organiskt och via förvärv.

2014 var ett händelserikt år för Lantbutiken.se. Omsättningen klättrade över 20 miljoner kronor och man tog även klivet utanför landets gränser med den nya sajten PoultryZoo.com.

Lantbutiken har i år fortsatt att växa organiskt, och nu är det även dags att göra det genom ett förvärv av Defenda AB. Ett företag som bland annat säljer fyrhjulingar, enduro, elverk, verktyg och andra maskiner, både via e-handeln Defenda.com, och en fysisk butik i Hökerum utanför Ulricehamn.

Annons

– Köpet av Defenda.com kommer att ge många positiva effekter. Vi kommer att utnyttja varandras produkter och målgrupper på ett effektivt sätt, säger Anders Bengtsson, grundare och vd för Lantbutiken.se.

Ingen planerad utlandsexpansion

Defenda.com, samt den fysiska butiken, kommer att finnas kvar då det är ett väl inarbetat varumärke i branschen. Däremot kommer man att ge sajten en ny design.

– Defenda.com kommer även att breddas och vi ska göra sortimentet djupare på befintliga kategorier med nya leverantörer på exempel elverk, kompressorer och svetsar, säger Anders Bengtsson.

Efter förra årets tillväxt på 43 procent och 20 miljoner kronor i omsättning ser man fortsatt ljust på framtiden. I år väntas omsättningen landa mellan 27 och 30 miljoner kronor, men några utlandsplaner för det senaste förvärvet har man inte i dagsläget.

– Defenda.com kommer först och främst att rikta in sig på den svenska marknaden. Försäljning sker redan idag i viss mån till Danmark, Norge och Finland men i nuläget finns ingen separat nätbutik för detta, säger Anders Bengtsson.

Annons