Annons

Larmet: Svenska modebutiker dåliga på omnikanal Gamla stan i Stockholm

Larmet: Svenska modebutiker dåliga på omnikanal

2016-10-24 13:35

Många svenska modeföretag har lång väg kvar när det gäller omnikanal enligt en ny undersökning.

Sverige har de senaste decennierna varit ett av de länder som gått i täten när det gäller internationell modeförsäljning. Men nu ser festen ut att ha kommit av sig. Enligt undersökningen Omnikanalsindex från informationsföretaget Tieto släpar nämligen svenska modebutiker efter när det gäller omnikanalsupplevelser. Slutsatsen bygger på en undersökning av 25 butiker som har granskats utifrån bland annat flerkanalsanvändning och kundnöjdhet.

Även om många bolag har kommit en bit på vägen när det gäller omnikanal, så har de flesta långt kvar innan deras verksamheter fullt ut kan beskrivas som omnikanal.

- Det är kunderna som driver utvecklingen och som detaljist behöver du säkerställa att de får en enhetlig upplevelse av ditt varumärke. Genom att hantera omnikanaler blir det möjligt att integrera den fysiska och den digitala världen, vilket är avgörande för att nå framgångar idag, säger Fredrik Bergström, konsult på Tieto och expert inom e-handel och kundupplevelser i ett pressmeddelande.

Dåliga på att använda data

Tieto har jämfört de svenska butikernas resultat med hur butiker från andra länder har presterat i liknande undersökningar. Bland annat ska resultaten ha jämförts med årets Omnichannel Retail Index från NRF. Enligt Tieto ligger de svenska butikerna efter många andra länder i utvecklingen mot omnikanal.

Annons
Annons

Det uppges bero bland annat på att många företag har en bit kvar när det kommer till att lägga upp sin försäljningsstrategi med hjälp av kunddata.

- Analysen visar att många detaljister inser vikten av att ha en omnikanalstrategi men få har en färdig bild av hur den ska se ut. Behoven varierar, men att känna sin kund är centralt för att kunna välja rätt strategi, säger Fredrik Bergström.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta