Annons

Larmet: Svenska modebutiker dåliga på omnikanal Gamla stan i Stockholm

Larmet: Svenska modebutiker dåliga på omnikanal

2016-10-24 13:35

Många svenska modeföretag har lång väg kvar när det gäller omnikanal enligt en ny undersökning.

Sverige har de senaste decennierna varit ett av de länder som gått i täten när det gäller internationell modeförsäljning. Men nu ser festen ut att ha kommit av sig. Enligt undersökningen Omnikanalsindex från informationsföretaget Tieto släpar nämligen svenska modebutiker efter när det gäller omnikanalsupplevelser. Slutsatsen bygger på en undersökning av 25 butiker som har granskats utifrån bland annat flerkanalsanvändning och kundnöjdhet.

Även om många bolag har kommit en bit på vägen när det gäller omnikanal, så har de flesta långt kvar innan deras verksamheter fullt ut kan beskrivas som omnikanal.

- Det är kunderna som driver utvecklingen och som detaljist behöver du säkerställa att de får en enhetlig upplevelse av ditt varumärke. Genom att hantera omnikanaler blir det möjligt att integrera den fysiska och den digitala världen, vilket är avgörande för att nå framgångar idag, säger Fredrik Bergström, konsult på Tieto och expert inom e-handel och kundupplevelser i ett pressmeddelande.

Dåliga på att använda data

Tieto har jämfört de svenska butikernas resultat med hur butiker från andra länder har presterat i liknande undersökningar. Bland annat ska resultaten ha jämförts med årets Omnichannel Retail Index från NRF. Enligt Tieto ligger de svenska butikerna efter många andra länder i utvecklingen mot omnikanal.

Annons
Annons

Det uppges bero bland annat på att många företag har en bit kvar när det kommer till att lägga upp sin försäljningsstrategi med hjälp av kunddata.

- Analysen visar att många detaljister inser vikten av att ha en omnikanalstrategi men få har en färdig bild av hur den ska se ut. Behoven varierar, men att känna sin kund är centralt för att kunna välja rätt strategi, säger Fredrik Bergström.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta