Annons

Larmet från HUI Research: En av tre butikskedjor är olönsam Svagt för butikskedjorna trots att en del köpcentrum går bra

Larmet från HUI Research: En av tre butikskedjor är olönsam

2018-10-01 10:12

Lika många tappar i omsättning.

Redan i vintras kunde analysföretaget HUI Research meddela att det som har kommit att kallas “peak butik” nu har passerat. Det innebär att den fysiska sällansköpshandeln redan har nått sin högsta tillväxt och att det istället är e-handeln som står för handelns tillväxt.

LÄS ÄVEN: HUI Research: "Peak butik har inträffat"

Lågpris ökar med når inte e-handeln

Nu har HUI satt ihop en ny rapport som dessutom tittar på den fysiska handelns lönsamhet. Och resultatet är inte speciellt upplyftande för de fysiska butikskedjorna - en tredjedel av dem är nämligen enligt rapporten inte lönsamma. Lika många visade dessutom upp en vikande omsättningsutveckling under 2017.

Kedjor som ligger i lågprissegmentet, som Dollarstore och Synsam, ska generellt sett ha haft en bättre utveckling än de med högre priser. De kommer dock inte i närheten av e-handelsbolagen, som inte sällan kan delge omsättningsökningar på en bra bit över 50 procent.

Har undersökt 80 kedjor

Företag inom exempelvis kläder - som H&M och Lager 157 - sägs toppa ligan när det kommer till lönsamhet.

Annons
Annons
- Handelns strukturomvandling syns väldigt tydligt i årets upplaga av BUN. Samtidigt som aktörer som NA-KD, Jollyroom och Apotea växer kraftfullt och med lönsamhet, uppvisar en av tre butikskedjor negativa rörelsemarginaler, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research, i ett pressmeddelande.

Nyligen kom HUI Research med en annan rapport, som visade att landets köpcentrum också har börjat få det kämpigt. Det fanns dock några undantag, som till exempel relativt nyöppnade Mall of Scandinavia.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över - köpcentrum har slutat växa

I HUI:s nya rapport, som har fått namnet Butikskedjornas Utveckling & Nyckeltal (BUN), har totalt 80 butikskedjor ingått. Enligt HUI ska de 80 tillsammans stå för cirka två tredjedelar av Sveriges totala detaljhandel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta