Larmet från HUI Research: En av tre butikskedjor är olönsam

Lika många tappar i omsättning.

Redan i vintras kunde analysföretaget HUI Research meddela att det som har kommit att kallas “peak butik” nu har passerat. Det innebär att den fysiska sällansköpshandeln redan har nått sin högsta tillväxt och att det istället är e-handeln som står för handelns tillväxt.

LÄS ÄVEN: HUI Research: "Peak butik har inträffat"

Annons
Annons

Lågpris ökar med når inte e-handeln

Nu har HUI satt ihop en ny rapport som dessutom tittar på den fysiska handelns lönsamhet. Och resultatet är inte speciellt upplyftande för de fysiska butikskedjorna - en tredjedel av dem är nämligen enligt rapporten inte lönsamma. Lika många visade dessutom upp en vikande omsättningsutveckling under 2017.

Kedjor som ligger i lågprissegmentet, som Dollarstore och Synsam, ska generellt sett ha haft en bättre utveckling än de med högre priser. De kommer dock inte i närheten av e-handelsbolagen, som inte sällan kan delge omsättningsökningar på en bra bit över 50 procent.

Har undersökt 80 kedjor

Företag inom exempelvis kläder - som H&M och Lager 157 - sägs toppa ligan när det kommer till lönsamhet.

- Handelns strukturomvandling syns väldigt tydligt i årets upplaga av BUN. Samtidigt som aktörer som NA-KD, Jollyroom och Apotea växer kraftfullt och med lönsamhet, uppvisar en av tre butikskedjor negativa rörelsemarginaler, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research, i ett pressmeddelande.

Nyligen kom HUI Research med en annan rapport, som visade att landets köpcentrum också har börjat få det kämpigt. Det fanns dock några undantag, som till exempel relativt nyöppnade Mall of Scandinavia.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över - köpcentrum har slutat växa

I HUI:s nya rapport, som har fått namnet Butikskedjornas Utveckling & Nyckeltal (BUN), har totalt 80 butikskedjor ingått. Enligt HUI ska de 80 tillsammans stå för cirka två tredjedelar av Sveriges totala detaljhandel.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!