Annons

Larmet från HUI Research: En av tre butikskedjor är olönsam Svagt för butikskedjorna trots att en del köpcentrum går bra

Larmet från HUI Research: En av tre butikskedjor är olönsam

2018-10-01 10:12

Lika många tappar i omsättning.

Redan i vintras kunde analysföretaget HUI Research meddela att det som har kommit att kallas “peak butik” nu har passerat. Det innebär att den fysiska sällansköpshandeln redan har nått sin högsta tillväxt och att det istället är e-handeln som står för handelns tillväxt.

LÄS ÄVEN: HUI Research: "Peak butik har inträffat"

Lågpris ökar med når inte e-handeln

Nu har HUI satt ihop en ny rapport som dessutom tittar på den fysiska handelns lönsamhet. Och resultatet är inte speciellt upplyftande för de fysiska butikskedjorna - en tredjedel av dem är nämligen enligt rapporten inte lönsamma. Lika många visade dessutom upp en vikande omsättningsutveckling under 2017.

Kedjor som ligger i lågprissegmentet, som Dollarstore och Synsam, ska generellt sett ha haft en bättre utveckling än de med högre priser. De kommer dock inte i närheten av e-handelsbolagen, som inte sällan kan delge omsättningsökningar på en bra bit över 50 procent.

Har undersökt 80 kedjor

Företag inom exempelvis kläder - som H&M och Lager 157 - sägs toppa ligan när det kommer till lönsamhet.

Annons
Annons
- Handelns strukturomvandling syns väldigt tydligt i årets upplaga av BUN. Samtidigt som aktörer som NA-KD, Jollyroom och Apotea växer kraftfullt och med lönsamhet, uppvisar en av tre butikskedjor negativa rörelsemarginaler, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research, i ett pressmeddelande.

Nyligen kom HUI Research med en annan rapport, som visade att landets köpcentrum också har börjat få det kämpigt. Det fanns dock några undantag, som till exempel relativt nyöppnade Mall of Scandinavia.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över - köpcentrum har slutat växa

I HUI:s nya rapport, som har fått namnet Butikskedjornas Utveckling & Nyckeltal (BUN), har totalt 80 butikskedjor ingått. Enligt HUI ska de 80 tillsammans stå för cirka två tredjedelar av Sveriges totala detaljhandel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta