Annons

Larmet från HUI Research: En av tre butikskedjor är olönsam Svagt för butikskedjorna trots att en del köpcentrum går bra

Larmet från HUI Research: En av tre butikskedjor är olönsam

2018-10-01 10:12

Lika många tappar i omsättning.

Redan i vintras kunde analysföretaget HUI Research meddela att det som har kommit att kallas “peak butik” nu har passerat. Det innebär att den fysiska sällansköpshandeln redan har nått sin högsta tillväxt och att det istället är e-handeln som står för handelns tillväxt.

LÄS ÄVEN: HUI Research: "Peak butik har inträffat"

Lågpris ökar med når inte e-handeln

Nu har HUI satt ihop en ny rapport som dessutom tittar på den fysiska handelns lönsamhet. Och resultatet är inte speciellt upplyftande för de fysiska butikskedjorna - en tredjedel av dem är nämligen enligt rapporten inte lönsamma. Lika många visade dessutom upp en vikande omsättningsutveckling under 2017.

Kedjor som ligger i lågprissegmentet, som Dollarstore och Synsam, ska generellt sett ha haft en bättre utveckling än de med högre priser. De kommer dock inte i närheten av e-handelsbolagen, som inte sällan kan delge omsättningsökningar på en bra bit över 50 procent.

Har undersökt 80 kedjor

Företag inom exempelvis kläder - som H&M och Lager 157 - sägs toppa ligan när det kommer till lönsamhet.

Annons
Annons
- Handelns strukturomvandling syns väldigt tydligt i årets upplaga av BUN. Samtidigt som aktörer som NA-KD, Jollyroom och Apotea växer kraftfullt och med lönsamhet, uppvisar en av tre butikskedjor negativa rörelsemarginaler, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research, i ett pressmeddelande.

Nyligen kom HUI Research med en annan rapport, som visade att landets köpcentrum också har börjat få det kämpigt. Det fanns dock några undantag, som till exempel relativt nyöppnade Mall of Scandinavia.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över - köpcentrum har slutat växa

I HUI:s nya rapport, som har fått namnet Butikskedjornas Utveckling & Nyckeltal (BUN), har totalt 80 butikskedjor ingått. Enligt HUI ska de 80 tillsammans stå för cirka två tredjedelar av Sveriges totala detaljhandel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta