Annons

Larmet från HUI Research: En av tre butikskedjor är olönsam Svagt för butikskedjorna trots att en del köpcentrum går bra

Larmet från HUI Research: En av tre butikskedjor är olönsam

2018-10-01 10:12

Lika många tappar i omsättning.

Redan i vintras kunde analysföretaget HUI Research meddela att det som har kommit att kallas “peak butik” nu har passerat. Det innebär att den fysiska sällansköpshandeln redan har nått sin högsta tillväxt och att det istället är e-handeln som står för handelns tillväxt.

LÄS ÄVEN: HUI Research: "Peak butik har inträffat"

Lågpris ökar med når inte e-handeln

Nu har HUI satt ihop en ny rapport som dessutom tittar på den fysiska handelns lönsamhet. Och resultatet är inte speciellt upplyftande för de fysiska butikskedjorna - en tredjedel av dem är nämligen enligt rapporten inte lönsamma. Lika många visade dessutom upp en vikande omsättningsutveckling under 2017.

Kedjor som ligger i lågprissegmentet, som Dollarstore och Synsam, ska generellt sett ha haft en bättre utveckling än de med högre priser. De kommer dock inte i närheten av e-handelsbolagen, som inte sällan kan delge omsättningsökningar på en bra bit över 50 procent.

Har undersökt 80 kedjor

Företag inom exempelvis kläder - som H&M och Lager 157 - sägs toppa ligan när det kommer till lönsamhet.

Annons
Annons
- Handelns strukturomvandling syns väldigt tydligt i årets upplaga av BUN. Samtidigt som aktörer som NA-KD, Jollyroom och Apotea växer kraftfullt och med lönsamhet, uppvisar en av tre butikskedjor negativa rörelsemarginaler, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research, i ett pressmeddelande.

Nyligen kom HUI Research med en annan rapport, som visade att landets köpcentrum också har börjat få det kämpigt. Det fanns dock några undantag, som till exempel relativt nyöppnade Mall of Scandinavia.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över - köpcentrum har slutat växa

I HUI:s nya rapport, som har fått namnet Butikskedjornas Utveckling & Nyckeltal (BUN), har totalt 80 butikskedjor ingått. Enligt HUI ska de 80 tillsammans stå för cirka två tredjedelar av Sveriges totala detaljhandel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Annons
Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta