Annons

Lekmers flytt till robotlager leder till sura kunder

Lekmers flytt till robotlager leder till sura kunder

2015-07-06 09:45

Qliro Groups barnbutik Lekmer har just nu problem. Många kunder får inte sina order eller får fel produkter. De dåliga betygen börjar rulla in på sidor som Prisjakt och kunder är mycket arga i sociala medier.

I går lyfte Expressen ett fall där en kund beställt en barnstol ifrån Lekmer men fått en cykel istället och en bunte fakturor. Att kunder får fel varor och att det blir strul med fakturorna verkar vara ett återkommande problem för Lekmer just nu.

Vi skrev i februari om hur Lekmer skulle flytta sitt lager ifrån Falkenberg till Arlandastad. Där skulle 65 robotar hjälpa till med plockandet av order och mycket skulle ske automatiskt.

Själva flytten av lagret sägs ha gått bra men intrimningen av det nya lagret ska ha skapat en del problem.

Annons
Annons
- Vi är väldigt ledsna för att alltför många kunder blivit drabbade av intrimningsproblem i samband med driftsättningen av vårt nya lager. Själva flytten som skedde i slutet av mars gick bra, men det har tagit längre tid än beräknat att få produktionen till den nivå vi önskar, säger Fredrik Palm, VD på Lekmer.

Nu ska man jobba stenhårt med att få rätt på de problem som uppstått och i slutet av sommaren skall förhoppningsvis robotsystemet tagit över driften helt. Just nu sker dock en hel del manuellt arbete meddelar Fredrik.

- Den stora orsaken till att situationen uppstått är att vi under en övergångsperiod hanterar kundordrarna manuellt medan vi successivt lagrar in varorna i det robotsystem som efter sommaren ska vara helt driftsatt. Då ska våra kunder återigen kunna lita på snabba leveranser med den goda kvalitet och service de är vana vid hos Lekmer, säger Fredrik Palm.

Som alltid när en stor e-handlare har dessa problem så ger det ett dåligt sken över e-handeln, när kunder blir sura på köpupplevelsen på nätet. Vi får hoppas att Lekmer reder ut sina problem inom kort och att Fredrik kan återkomma med ett väloljat robotlager.

- Till er kunder som drabbats vill jag verkligen be om ursäkt och hoppas ni ger oss en chans att reparera förtroendet, säger Fredrik Palm avslutningsvis.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta