Leksaksbutiken Stor&Liten återuppstår på nätet

1975 startades leksaksbutiken Stor&Liten i Sverige. Vi är förmodligen många som minns logotypen med klossen och bollen. År 2000 köper företaget BR Leksaker Stor&Liten och avvecklar varumärket. I våra ögon dog därmed den leksakshandelns själ.

Nu har dock ett annat bolag Kidsplay AB köpt upp varumärket och återupplivat det i sann 2000-talsanda, det vill säga på nätet. Som tur är verkar detta bolag veta vad de pysslar med på nätet. Vi har inte undersökt webshopen speciellt ingående men det första inttrycket är helt klart att denna aktör inte är någon nybörjare. Samtidigt är nostaligkänslan mycket hög med den gamla logotypen på plats.

Annons

Sebastian Schröder, VD för det nya bolaget, säger följande i dagens pressmeddelande:

– Kvalitet, noga utvalda produkter och god service ska återskapa den fantastiska Stor&Liten-andan. Vi som växte upp med Stor&Liten har saknat allt som varumärket stod för sen det försvann. Det finns ingen lika glad och rolig leksakshandel längre. Att få tillgång till ett varumärke som Stor & Liten är som att vi har fått receptet på Coca-Cola.

Samtidigt får vi reda på att det är Lasse Åberg som ursprungligen ritat logotypen, vilket förklarar dess nostalgifaktor.

Det ska också ligga en grupp erfarna internetentreprenörer bakom satsningen. Bortsett ifrån Kidsplay AB står riskkapitalbolagen Fortunator och CumuloNimbus Capital Partners bakom nya Stor&Liten. I bolagets ledning ska det även finnas e-handlare inom prisjämförelse- och resesegmentet som bland annat grundat Travelpartner och Pricerunner.

Vi önskar dem lycka till, främst för att vi inte vill att den fina logotypen ska försvinna igen. Tiden får utvisa om de kan återge samma känsla som Stor&Liten en gång gav. Ni finner nya Stor&Liten här.

 

Källa: press

Annons
Annons