Lennström tipsar om hur du hanterar trasiga returer

Returer är något som de flesta e-handlare tvingas ta itu med. Och eftersom distans- och hemförsäljningslagen ger konsumenten rätt att undersöka varan, och till och med öppna emballaget, kan en returnerad vara inte alltid säljas som helt ny. Här får du några tips på hur du kan gå tillväga.

Klarnas Fredrik Lennström har nyligen bloggat om saken där han ger några tips på hur man kan hantera returnerade varor. Ett sätt att lösa det är att ha en fysisk butik som kan sälja varorna billigare. Men eftersom det är uteslutet för många e-handlare så är ofta alternativet att återigen sälja dem på nätet, men till ett lägre pris.

Annons

Något som både Amazon och Webhallen gör. Amazon har en sektion på sajten som heter Warehouse Deals där man listar returnerade produkter och även kan se vilken klassificering produkten har, det vill säga hur skadad är förpackningen och så vidare.

Webbhallen i sin tur kallar dessa varor för fyndvaror och det kan vara returnerade varor från webbhandeln eller från vanliga butiker. De har sedan ett klassificeringssystem på sajten där kunden kan läsa mer om i vilket skick produkten är. Deras fyndvarorna dyker även upp i listningarna på Prisjakt som sedan skiljer på nya och nästan nya produkter.

Sammanfattningsvis skriver Lennström att det gäller att kunna snurra runt returnerade varor, även om skicket på dem inte är som nya. När man får en retur där förpackningen är skadad och du vet att det inte finns något du kan göra för att skaffa en ny förpackning är det inte roligt. En utmaning för såväl mindre som större e-handlare.

Annons