Lera i lådan – nytt bedrägeriknep på nätet?

Kunderna får lera istället för en mobiltelefon men vem är egentligen bedragaren?

Ett intressant blogginlägg av utvecklaren Cory Klein sprids nu över Internet. I inlägget tar Cory upp det tillsynes konstiga fenomenet att iPhones köpta via Amazons marknadsplats ibland dyker upp med lera i kartongen.

Enligt bilder upplagda av kunder på Amazon ser man flera exempel på iPhone-lådor fyllda med lera i olika färger. Kunderna i fråga hävdar bestämt att de fått lera istället för en riktig iPhone.

Annons

Utvecklare Cory Klein tar upp det till synes konstiga i detta fenomen. Amazon ska nämligen ha ett mycket starkt köpskydd vilket förhindrar att e-handlare på marknadsplatsen kan skicka ut lera istället för iPhones och stoppa pengarna i fickan. Samtidigt är det förstås ganska korkat att skicka lera till kunderna och hoppas på fortsatta affärer.

Kunden är bedragaren?

Kleins teori som innefattar att det är kunden som är bedragaren skulle dock förklara det hela bättre.

Enligt Cory Klein skapar en bedräglig kund ett nytt konto på Amazon. Denne köper sedan en iPhone hos en seriös leverantör på Amazons marknadsplats och betalar sedan för varan på ett korrekt sätt.

När produkten skickats ut byter helt enkelt kunden själv iPhonen mot lera i exakt rätt vikt som överensstämmer med UPS eller FedEx registrerade vikt.

Amazon tror mer på kunden

Den bedrägliga kunden kan sedan med hjälp av Amazons starka köpskydd helt enkelt kräva pengarna tillbaka. Och eftersom e-handlarna i fråga förmodligen inte dokumenterat paketet med bild eller video så blir det svårt att bevisa motsatsen.

Enligt Cory Klein ska Amazon ofta döma till kundens fördel vilket alltså gagnar dessa bedragare. Klein säger sig även ha undersökt köparnas konton och de ska alla vara nyskapade. Bedragarna gör alltså ett nytt konto inför varje köp.

Apple är vinnaren

Att skicka in bedrägliga reklamationer till Amazon ska inte vara ett helt nytt grepp men nya iPhones för 1000 dollar som byts mot lera sätter förstås fokus på problemet. Enligt Klein lär detta driva kunder bort ifrån Amazon och till Apples egna butiker.

Flera påpekar samtidigt att Amazon borde vara mer skeptisk till kunder som inte har någon historik hos dem och endast handlat en iPhone där den förvandlats till lera på vägen.

Annons

Annons