SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Collector Bank
Less is more - fördelar med en betallösning

Less is more - fördelar med en betallösning

2018-11-01 16:00

Det finns många fördelar med att erbjuda samma upplevelse till kunderna oavsett försäljningskanal. Men faktum är att det finns fler vinster att än ökad konvertering och nöjdare kunder säger Fredrik Setterborg, Senior Advisor Payments på Collector Bank.

Undvik systemkollapsfällan

Det kan låta enkelt att sälja en vara till en kund, men det är onekligen mer komplicerat än det låter. Inte minst med dagens krav på närvaro i flera olika kanaler, såväl fysiska som digitala. Ofta börjar förflyttningen i en befintlig lösning som hela tiden byggs på för att skapa nya förutsättningar. System läggs på system och oändligt antal konsulttimmar och integrationer ska betalas. Plötsligt står ni där med ett system som inte löser era behov och det var ju inte precis tanken. 

Men det finns sätt att komma runt systemkollapsen och skapa en bättre och enklare upplevelse både för köpare och säljare. Med en extern leverantör som kan ta ett helhetsgrepp om försäljningskanalerna kan ni skapa en kundorienterad köpupplevelse samtidigt som resurser frigörs. Det blir i slutändan både billigare och lönsammare än en kombination av vad egna och externa lösningar är.

B2B släpar efter

Dagens B2B-handel släpar fortfarande efter vad gäller den här förflyttningen – anledningen ligger i att - ”gör som man alltid gjort”. Traditionellt sett har tjänste- och produktföretag skött faktureringen mot sina företagskunder själva. I en mogen organisation är det risk att gamla sanningar, processer och system står i vägen för utvecklingen mot en mer effektiv och lönsam verklighet. Det gör att det inte alltid är lätt att sälja in en extern aktör internt.

Även om e-handelschefen förstår fördelarna kan hen stöta på patrull hos exempelvis IT, sälj- eller ekonomiavdelning. En förändring kan tyckas låta dyr eller till och med uppfattas som ett hot mot de egna arbetsuppgifterna. Men lyckas ni få med medarbetarna i den egna verksamheten på förändringen kommer snart alla inse att det skapas positiva effekter.

Med en extern lösning kan onödiga manuella arbetsuppgifter digitaliseras och interna resurser frigöras för att läggas på sälj- och kundfokuserade aktiviteter. Dessutom är en extern leverantör expert på sina områden och i regel bättre på att hantera godkännande av krediter, hantering av betalningar och skapa flöden som underlättar försäljningen.

Tre tips för att komma igång

  1. Sätt ett tydligt syfte och mål. Varför ska det göras en förändring och vad blir vinsterna?
  2. Få med hela organisationen på nya sätt att arbeta och se till att alla arbetar mot samma mål genom transparens, information och delaktighet.
  3. Omfamna förändring och ha ett öppet sinne. 

Vill du få fler tips? Här kan du läsa om vad du ska tänka på när du upphandlar en ny betallösning.

Om Collector Banks Checkout: 
Collector Checkout är utvecklad med fokus på kundupplevelsen. Alla de viktiga betalsätten är samlade i en och samma lösning och dina kunder kan välja mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning. Du som e-handlare bestämmer själv om du vill ta ut fakturaavgift och kostnaden tillfaller i så fall dig.
Kontakt: 
Collector Bank betallösningar
010 – 161 00 00 
payments@collectorbank.se 

 

Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta