Letsbuyits grundare först ut i serie om entreprenörer

Tips och tricks i digitaliseringens framfart.

- Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras, men det räcker inte längre, man måste anpassa sig till de nya digitala förutsättningar som finns.

Den slutsatsen drar e-handelspionjären Johan Staël von Holstein i den nya dokumentärserien Svenska Entreprenörer, som tagits fram av PR-byrån Ducktape Media. Serien går att se på Youtube med start nästa vecka.

Annons

"Försvann när IT-bubblan sprack"

IT-entreprenören Staël von Holstein grundade det tidiga e-handelsföretaget Letsbuyit.com, och får alltså äran att inleda dokumentärserien. I ett pressmeddelande skriver Ducktape Media att serien ska "visa kraften av digital storytelling genom sociala medier och inspirera fler företag att anpassa sig till dagens konsumtion av digitala medier".

- Vi valde att börja med Johan och hans berättelse för att göra en tillbakablick i den rådande digitala förändring vi befinner oss i. Johan är en stor visionär och var före sin tid, och idag ser vi realiteten av de visioner han förutspådde. När IT-bubblan sprack försvann även de allra första svenska e-handelsbolagen som tex Boo.com och Letsbuyit.com, men idag ser vi både den andra och tredje generationens e-handelsföretag med stor tillväxtframgång, säger Mattias Jacobson, medgrundare och vd för Ducktape Media AB, i ett pressmeddelande.

I serien ska tittarna få träffa en ny entreprenör i varje avsnitt, men exakt vilka som ska vara med är fortfarande hemligt. Det utlovas dock fler möten med entreprenörer som gjort sig ett namn i e-handelssammanhang.

- Vi kommer fortsätta dokumentärserien med gäster från dagens digitala period.

Producent med e-handelsbakgrund

Mattias Jacobson har genom sitt mediebolag arbetat med flera e-handlare, som till exempel Ecoliving och Stonefactory. Ecolivings medgrundare Ronald Domelid är för övrigt en av delägarna i Ducktape Media.

Ambitionen är dock att den som tar del av innehållet ska få inspiration till att ta sig an den digitala förändring som samhället genomgår. Enligt seriens upphovsmän är det nämligen en digital strategi som krävs om man ska stå emot framtidens konkurrens.

- Vi ser hur Facebook, Twitter, Youtube och Snapchat har tagit en stor marknadsandel och deras betydelse kommer bli ännu större. Anledningen är väldigt enkel; sociala medier är idag en stor del av vårt liv och utgör plattform för kommunikation, inspiration och utbyte. I dag behöver alla företag ställa om och ha en digitaliseringsplan, då förändringen går i rask takt, säger Mattias Jacobson.

Annons
Annons