Annons

Leveransalternativ lika självklart som betalalternativ

Leveransalternativ lika självklart som betalalternativ

2016-05-17 10:20

Möjligheten att välja mellan olika leveransalternativ blir allt viktigare i konkurrensen om e-handelskonsumenterna.

Att kunderna i allt större utsträckning efterfrågar flexibla leveranser kan inte komma som en blixt från klar himmel för e-handlare. Något som flera undersökningar pekat på tidigare och nu visar nya siffror från PostNord att tre av fyra konsumenter tycker att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras.

Undersökningen visar också att var femte e-handelskonsument under det senaste året avstått från att köpa en vara för att de inte har kunnat få den levererad på det sätt som passar.

Sex av tio e-handelsföretag säger att de erbjuder kunderna möjligheten att välja typ av leverans men trots det uppger knappt hälften av konsumenterna, 46 procent, att de fick välja hur varan skulle levereras vid sitt senaste köp.

– Konsumenten vill idag välja leveransalternativ och de e-handlare som inte erbjuder kunden den möjligheten riskerar att gå miste om en stor potential när kunderna vänder sig till någon annan eller helt avstår köp, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Till bilen eller kylskåpet

När det gäller önskade leveranssätt uppger fyra av tio konsumenter att de föredrar att få sin vara levererad till ett utlämningsställe medan tre av tio vill få den levererad till sin postlåda.

Annons
Annons

Samtidigt blir konsumenterna allt mer öppna för olika alternativ vad gäller hur och när en vara kan levereras.

Idag går det till exempel att få sina varor till bakluckan på bilen och det pågår nu också tester med att få e-handlade matvaror inburna till kylskåpet när du inte är hemma. Något som gör att kunden slipper sitta och vänta på sin leverans.

– Vid ett e-handelsköp borde det vara lika självklart att bli erbjuden olika leveransalternativ som det är att få välja bland flera betalningsalternativ, säger Carin Blom.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Betalkorten tappar när allt fler vill <nobr>e-handla</nobr> med faktura

Betalkorten tappar när allt fler vill e-handla med faktura

Kraftigt ökat intresse för fakturabetalning, enligt Svensk Handel.

Annons
Annons

Julas Sverige-vd får gå - nästa chef måste kunna e-handel

Den svenska tillväxten har inte motsvarat förväntningarna.

Kommer PostNord att överleva Kinaposten?

Kommer PostNord att överleva Kinaposten?

Kommunikationsdirektören: "Utrymmet på Arlanda är på väg att ta slut".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare julökar med 70% - väntar 700 order i december

E-handlare julökar med 70% - väntar 700 order i december

Wink-wink omsätter nu 2 miljoner kronor i Sverige.

Jetshop-grundaren ny ägare i nätboxen Testagram

Hon lämnar över sin e-handelsbebis.

Kaos på Lekmer efter 200 000 order under Black Friday

Kaos på Lekmer efter 200 000 order under Black Friday

Många kunder ska fortfarande inte ha fått sina varor.

Annons
Annons
Då går gränsen för säker leverans före jul

Vi avslöjar: Då går gränsen för säker leverans före jul

PostNord, DHL och DB Schenker ger besked om sista julveckan.

2
Apotea är hetaste e-handeln inför 2018

Apotea är hetaste e-handeln inför 2018

Men tvåan är kanske något mer oväntad.

Prognosen slog fel: Här är den riktiga julökningen

Prognosen slog fel: Här är den riktiga julökningen

Förbered dig på betydligt mer jobb.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.