Annons

Leveransalternativ lika självklart som betalalternativ

Leveransalternativ lika självklart som betalalternativ

2016-05-17 10:20

Möjligheten att välja mellan olika leveransalternativ blir allt viktigare i konkurrensen om e-handelskonsumenterna.

Att kunderna i allt större utsträckning efterfrågar flexibla leveranser kan inte komma som en blixt från klar himmel för e-handlare. Något som flera undersökningar pekat på tidigare och nu visar nya siffror från PostNord att tre av fyra konsumenter tycker att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras.

Undersökningen visar också att var femte e-handelskonsument under det senaste året avstått från att köpa en vara för att de inte har kunnat få den levererad på det sätt som passar.

Sex av tio e-handelsföretag säger att de erbjuder kunderna möjligheten att välja typ av leverans men trots det uppger knappt hälften av konsumenterna, 46 procent, att de fick välja hur varan skulle levereras vid sitt senaste köp.

– Konsumenten vill idag välja leveransalternativ och de e-handlare som inte erbjuder kunden den möjligheten riskerar att gå miste om en stor potential när kunderna vänder sig till någon annan eller helt avstår köp, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Till bilen eller kylskåpet

När det gäller önskade leveranssätt uppger fyra av tio konsumenter att de föredrar att få sin vara levererad till ett utlämningsställe medan tre av tio vill få den levererad till sin postlåda.

Annons
Annons

Samtidigt blir konsumenterna allt mer öppna för olika alternativ vad gäller hur och när en vara kan levereras.

Idag går det till exempel att få sina varor till bakluckan på bilen och det pågår nu också tester med att få e-handlade matvaror inburna till kylskåpet när du inte är hemma. Något som gör att kunden slipper sitta och vänta på sin leverans.

– Vid ett e-handelsköp borde det vara lika självklart att bli erbjuden olika leveransalternativ som det är att få välja bland flera betalningsalternativ, säger Carin Blom.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Annons
Annons
Okänd Wish-konkurrent lockar svenska kunder med gratis frakt

Okänd Wish-konkurrent lockar svenska kunder med gratis frakt

Tror inte att extra avgifter tas ut i Sverige.

1
Funera vänder förlusten till vinst efter rekonstruktionen

Funera vänder förlusten till vinst efter rekonstruktionen

Beräknas vara klar om någon månad.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bedrägerierna ökar - här är polisens bästa <nobr>e-handelstips</nobr>

Bedrägerierna ökar - här är polisens bästa e-handelstips

"Ha ett särskilt kort att e-handla med".

Apotea nära miljarden första halvåret - ökade med 36%

Apotea nära miljarden första halvåret - ökade med 36%

Siktar mot två miljarder för helåret.

<nobr>E-handlare</nobr> säger upp 274 - kostnaderna blev för stora

E-handlare säger upp 274 - kostnaderna blev för stora

Tillväxt på 9 procent hjälpte inte.

Annons
Annons
Amazon miljardsatsar i Europa - anställer 18 000 i år

Amazon miljardsatsar i Europa - anställer 18 000 i år

Har investerat 280 miljarder i EU de senaste åren.

<nobr>E-handelsfastigheter</nobr> - lösningen på sista milen

Intervju: E-handelsfastigheter - lösningen på sista milen

Fastighetsägarna kan tänka sig att dela på kostnaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta