Annons

Leveransalternativ lika självklart som betalalternativ

Leveransalternativ lika självklart som betalalternativ

2016-05-17 10:20

Möjligheten att välja mellan olika leveransalternativ blir allt viktigare i konkurrensen om e-handelskonsumenterna.

Att kunderna i allt större utsträckning efterfrågar flexibla leveranser kan inte komma som en blixt från klar himmel för e-handlare. Något som flera undersökningar pekat på tidigare och nu visar nya siffror från PostNord att tre av fyra konsumenter tycker att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras.

Undersökningen visar också att var femte e-handelskonsument under det senaste året avstått från att köpa en vara för att de inte har kunnat få den levererad på det sätt som passar.

Sex av tio e-handelsföretag säger att de erbjuder kunderna möjligheten att välja typ av leverans men trots det uppger knappt hälften av konsumenterna, 46 procent, att de fick välja hur varan skulle levereras vid sitt senaste köp.

– Konsumenten vill idag välja leveransalternativ och de e-handlare som inte erbjuder kunden den möjligheten riskerar att gå miste om en stor potential när kunderna vänder sig till någon annan eller helt avstår köp, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Till bilen eller kylskåpet

När det gäller önskade leveranssätt uppger fyra av tio konsumenter att de föredrar att få sin vara levererad till ett utlämningsställe medan tre av tio vill få den levererad till sin postlåda.

Annons
Annons

Samtidigt blir konsumenterna allt mer öppna för olika alternativ vad gäller hur och när en vara kan levereras.

Idag går det till exempel att få sina varor till bakluckan på bilen och det pågår nu också tester med att få e-handlade matvaror inburna till kylskåpet när du inte är hemma. Något som gör att kunden slipper sitta och vänta på sin leverans.

– Vid ett e-handelsköp borde det vara lika självklart att bli erbjuden olika leveransalternativ som det är att få välja bland flera betalningsalternativ, säger Carin Blom.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta