Annons

Leveransalternativ lika självklart som betalalternativ

Leveransalternativ lika självklart som betalalternativ

2016-05-17 10:20

Möjligheten att välja mellan olika leveransalternativ blir allt viktigare i konkurrensen om e-handelskonsumenterna.

Att kunderna i allt större utsträckning efterfrågar flexibla leveranser kan inte komma som en blixt från klar himmel för e-handlare. Något som flera undersökningar pekat på tidigare och nu visar nya siffror från PostNord att tre av fyra konsumenter tycker att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras.

Undersökningen visar också att var femte e-handelskonsument under det senaste året avstått från att köpa en vara för att de inte har kunnat få den levererad på det sätt som passar.

Sex av tio e-handelsföretag säger att de erbjuder kunderna möjligheten att välja typ av leverans men trots det uppger knappt hälften av konsumenterna, 46 procent, att de fick välja hur varan skulle levereras vid sitt senaste köp.

– Konsumenten vill idag välja leveransalternativ och de e-handlare som inte erbjuder kunden den möjligheten riskerar att gå miste om en stor potential när kunderna vänder sig till någon annan eller helt avstår köp, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Till bilen eller kylskåpet

När det gäller önskade leveranssätt uppger fyra av tio konsumenter att de föredrar att få sin vara levererad till ett utlämningsställe medan tre av tio vill få den levererad till sin postlåda.

Annons
Annons

Samtidigt blir konsumenterna allt mer öppna för olika alternativ vad gäller hur och när en vara kan levereras.

Idag går det till exempel att få sina varor till bakluckan på bilen och det pågår nu också tester med att få e-handlade matvaror inburna till kylskåpet när du inte är hemma. Något som gör att kunden slipper sitta och vänta på sin leverans.

– Vid ett e-handelsköp borde det vara lika självklart att bli erbjuden olika leveransalternativ som det är att få välja bland flera betalningsalternativ, säger Carin Blom.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

"Efterfrågan har varit stor".

Annons
Annons
Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Får punga ut med över en halv miljon.

Scoretts nya e-handel vinner pris för bästa nykomling

Northernspirit prisas för Årets satsning.

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Hundratals deltagare tog det nordiska e-handelscommunityt till nya nivåer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Vilka var där?

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Krångligt i hemlandet - då söker sig det e-handelssugna finska bolaget utomlands.

Annons
Annons

Del 4: "Hjälp, jag ska börja med influencer marketing"

Pingis och Simon lär dig (sig) allt om hur man lyckas med den nya tidens marknadsföring.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst

Soft Goat söker:

Kundtjänstansvarig

PhoneIX söker:

Head of E-commerce & Digital Marketing


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta