Leveransen en viktig faktor för E-handlande svenskar

Valfriheten är en viktigt anledning till att svensken ger sig ut på nätet för att shoppa. Men bekvämligheten med att få varorna hemlevererade är nyckeln till att vinna svenska konsumenter. Det enligt ”E-handelsrapporten 2013” som är framtagen av post- och logistikaktören Bring.

En färsk undersökning från Bring visar att svenska konsumenter i stor utsträckning väljer att handla på nätet eftersom det är bekvämt att få varorna hemlevererade. 42 procent av de tillfrågade svarade att det är den viktigaste anledningen till att de väljer att handla på nätet.

Tendensen är också att hemleveranser i huvudsak kommer att ske på kvällar och helger framöver enligt Johan Holgersson, kommersiell chef på Bring. Jämfört med förra året märks en tydlig ökning på önskemål om kundanpassade hemleveranser, konsumenterna vill ha dem på tider som passar dem.

Annons

– Bekvämlighet är den viktigaste orsaken till att svensken väljer att köpa på nätet. Hemleveranser kan avgöra när svenska konsumenter väljer mellan att köpa i en fysisk butik eller handla på nätet, och även när de väljer mellan olika nätbutiker. De e-handelsbutiker som kan erbjuda kundanpassade hemleveranser har därmed en stor konkurrensfördel, säger Johan Holgersson.

Valfrihet ett genomgående tema

Förutom att det är bekvämt att e-handla så spelar enkelheten och tidsbesparingen en viktig roll. Priset är inte längre det viktigaste för svensken, något som skiljer oss från övriga nordiska länder. I Finland och Danmark är lägre priser den viktigaste anledningen till att e-handla.

Något som också speglas i frågan om att e-handla från utländska nätbutiker där priset ofta är lägre. Här är svensken den mest försiktige medan norrmännen ligger i topp, följda av danskar och finländare. Anledningen till att svensken inte handlar från utlandet i samma utsträckning är att man inte känner sig tillräckligt trygg, samt att man är osäker på totalpriset och på returmöjligheterna.

I rapporten går det bland annat även att läsa att valfrihet är ett tema som går igen i alla faser av handeln. Konsumenterna vill ha friheten att själva välja när och hur de vill handla, betala och få varorna levererade. Brist på valfrihet kommer att leda till att en nätbutik väljs bort till fördel för andra butiker. Om du vill veta mer kan du läsa E-handelsrapporten från Bring i sin helhet här.  

Källa: Press

Annons