Leveranserna halkar efter när julen rycker närmare

Det är inte bara UPS som kämpar med att få ut e-handelsleveranserna i tid när julhandeln pågår för fullt.

Enligt mätningar från programutvecklare ShipMatrix var det i början av december endast 91 procent av UPS leveranser i USA som kom fram i tid. Att jämföra med 97 procent vid samma tidpunkt förra året. Man är dock långt ifrån ensamma enligt en ny undersökning utförd av BizRate Insights.

I undersökningen, där man frågat 13 000 nätkunder om deras leveranser, nämner man inga namn på varken e-handlare eller distributörer, men antalet paket som kommer fram i tid sjunker i takt med att julen närmars sig.

Annons

Finns alternativa lösningar

Den första december ska 93,5 procent av leveranserna ha kommit fram i tid. Tio dagar senare, den 10 december, hade den siffran sjunkit till 91,5 procent, rapporterar Internet Retailer.

– Att leveranserna kommer fram i tid är ganska viktigt för att upprätthålla kundlojaliteten, särskilt när det är en helgdag. Tappet på två procentenheterna som vi ser under den här 10-dagarsperioden motsvarar tiotusentals besvikna julklappsköpare, säger Hayley Silver, VP, BizRate Insights.

Det här är något som fått många att fundera på alternativa lösningar, som inte kräver någon leverans. Enligt en undersökning genomförd av InComm säger 76 procent av de tillfrågade att de planerar att köpa minst ett digital presentkort i år.

Annons