Annons

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

2016-08-25 15:36

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

Det är inte alltid lätt att hålla e-handelskunderna nöjda och en sak verkar klart, de gillar inte krav på ett lägsta ordervärde för fri frakt. I alla fall inte enligt en ny undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av JDA och Centiro.

I undersökningen var det tre av tio svenskar som under det senaste året valde att handla i en annan butik än de först hade tänkt sig på grund av att nätbutiken infört ett lägsta ordervärde för fri frakt. Det trots att alternativet i övrigt upplevdes som mindre bekvämt eller tog längre tid.

Men även om man kan förlora en kund eller två på grund av ett lägsta ordervärde, kan det samtidigt finnas pengar att tjäna på det. I undersökningen var det nämligen 37 procent som valde att stoppa ner lite extra i kundvagnen för att nå upp till gränsvärdet.

Annons
Annons
– Att höja gränsen för lägsta ordervärde och att ta betalt för Click & Collect är en avgörande fråga för handlare för att skapa och bibehålla lönsamhet av sin online-verksamhet. Samtidigt är det viktigt att handlare är lyhörda inför faktumet att kundgrupper reagerar olika när de ställs inför nya villkor, säger Johan Reventberg, säljansvarig för Norra Europa på JDA Software.

Varannan har upplevt problem

Samtidigt upplever varannan svensk att de haft problem med sin online-shopping under den senaste 12-månadersperioden. En siffra som ökat betydligt på senare år. Bland de som angav att de hade upplevt någon typ av problem var det främst sena leveranser, 47 procent, och leveranser av fel varor, 24 procent, som upprörde.

Och här gäller det att vara med på bollen. Mer än varannan online-konsument anser nämligen att det är handlaren som ansvarar för att lösa de leveransproblem som uppstår, medan 36 procent tycker att det är upp till logistikföretagen.

– Handlare måste få ordning på sina leveransprocesser hela vägen till dess konsumenten har varan i handen. Om de misslyckas med det kommer det att få effekter även på hur konsumenterna ser på varumärket, säger Niklas Hedin, CEO på Centiro.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Annons
Annons
Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta