Leveranstjänsten som har vett att dyka upp när du är hemma

Doorman är en ny tjänst som tar emot e-handelsleveranserna och levererar dem när det passar mottagaren.

Nyligen berättade vi om hur den amerikanska leveranstjänsten Shyp gjort det möjligt att skicka paket utan att veta adressen till mottagaren. Man är dock långt ifrån ensamma om att vilja förenkla e-handelsleveranserna och titt som tätt poppar det upp nya tjänster.

En sådan är Doorman som beskriver sig som en on demand-tjänst för leveranser. Företaget grundades 2013 i San Francisco, var annars, och har sedan dess expanderat till Chicago och inom kort ska New York stå på tur.

Annons

Men vad har då Doorman att erbjuda marknaden? Vad företaget gör är helt enkelt att se till att leverera e-handelsköpen när mottagaren är hemma. Paketen skickars därmed inte direkt till mottagaren, utan till Doorman som sedan håller leveranserna tills det passar bra att del ut dem.

Leverans till midnatt

Att mottagaren inte alltid är hemma för att ta emot paketet är inget ovanligt och enligt Doormans medgrundare, Zander Adell, misslyckas den första leveransen vid 20 procent av fallen i städer som Chicago och San Francisco.

I vissa städer är den siffran till och med ännu högre, upp emot 50 procent. Något som många distributörer ondgör sig över och som kostar onödiga pengar och resurser. Mottagarna jublar sällan över att de fått reda på att de missat en leverans men här kliver alltså Doorman in och räddar dagen.

Doorman tar emot paketet från e-handlaren och håller sedan på det tills det passar mottagaren. Leveransfönstret är också ganska generöst, från klockan sex på morgonen fram till midnatt. Att använda sig av tjänsten kostar 3,99 dollar per paket och e-handlar man ofta kan det vara en bra idé att lösa ett månadsabonnemang för 29 dollar.

Annons