Annons

Lexington tar klivet in i Kina efter ett tufft första kvartal

Lexington tar klivet in i Kina efter ett tufft första kvartal

2016-05-16 13:14

Det svenska mode- och inredningsbolaget redovisar sjunkande omsättning och förlust för det första kvartalet men försäljningen i egna kanaler ökar.

Lexingtons intäkter minskade med 3,7 procent till 65,3 miljoner kronor under årets första kvartal. Samtidigt redovisar bolaget ett nettoresultat på -8,2 miljoner kronor för perioden (5,9 miljoner) medan röresleresultatet (ebitda) uppgick till -4,3 miljoner kronor.

Den svaga norska kronan fortsätter enligt bolaget att påverka försäljningen negativt medan en stark amerikansk dollar ska ha påverkat bruttomarginalen negativt. För att minska förlusterna genomför man nu ett besparingsprogram där en ny strategi i USA och Storbritannien ingår.

Men det finns vissa ljusglimtar i rapporten. Bland annat ökade förhandsordrarna för höstkollektionerna betydligt under kvartalet jämfört med motsvarande kollektioner 2015.

Annons
Annons
– Vi har fått in många nya återförsäljare, framförallt nya E-tailers i Norden, säger Lexingtons vd och grundare, Kristina Lindhe.

Lexington online Store till Kina

Samtidigt ökade bolagets försäljning direkt till konsument, via egna butiker och egen e-handel, med drygt 15 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Något som innebär att knappt 40 procent av omsättningen nu kommer från egna kanaler, en ökning från 33 procent förra året.

I början av maj lanserades en uppdaterad version av Lexington Online Store och man hoppas nu även stärka sin digitala närvaro på en av världens största e-handelsmarknader.

– I maj släpper också vår Master Franchisetagare i Kina första versionen av Lexingtons Online Store för den kinesiska marknaden, säger Kristina Lindhe.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta