Lexington tar klivet in i Kina efter ett tufft första kvartal

Det svenska mode- och inredningsbolaget redovisar sjunkande omsättning och förlust för det första kvartalet men försäljningen i egna kanaler ökar.

Lexingtons intäkter minskade med 3,7 procent till 65,3 miljoner kronor under årets första kvartal. Samtidigt redovisar bolaget ett nettoresultat på -8,2 miljoner kronor för perioden (5,9 miljoner) medan röresleresultatet (ebitda) uppgick till -4,3 miljoner kronor.

Den svaga norska kronan fortsätter enligt bolaget att påverka försäljningen negativt medan en stark amerikansk dollar ska ha påverkat bruttomarginalen negativt. För att minska förlusterna genomför man nu ett besparingsprogram där en ny strategi i USA och Storbritannien ingår.

Annons

Men det finns vissa ljusglimtar i rapporten. Bland annat ökade förhandsordrarna för höstkollektionerna betydligt under kvartalet jämfört med motsvarande kollektioner 2015.

– Vi har fått in många nya återförsäljare, framförallt nya E-tailers i Norden, säger Lexingtons vd och grundare, Kristina Lindhe.

Lexington online Store till Kina

Samtidigt ökade bolagets försäljning direkt till konsument, via egna butiker och egen e-handel, med drygt 15 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Något som innebär att knappt 40 procent av omsättningen nu kommer från egna kanaler, en ökning från 33 procent förra året.

I början av maj lanserades en uppdaterad version av Lexington Online Store och man hoppas nu även stärka sin digitala närvaro på en av världens största e-handelsmarknader.

– I maj släpper också vår Master Franchisetagare i Kina första versionen av Lexingtons Online Store för den kinesiska marknaden, säger Kristina Lindhe.

Annons