Annons

Lexington tar klivet in i Kina efter ett tufft första kvartal

Lexington tar klivet in i Kina efter ett tufft första kvartal

2016-05-16 13:14

Det svenska mode- och inredningsbolaget redovisar sjunkande omsättning och förlust för det första kvartalet men försäljningen i egna kanaler ökar.

Lexingtons intäkter minskade med 3,7 procent till 65,3 miljoner kronor under årets första kvartal. Samtidigt redovisar bolaget ett nettoresultat på -8,2 miljoner kronor för perioden (5,9 miljoner) medan röresleresultatet (ebitda) uppgick till -4,3 miljoner kronor.

Den svaga norska kronan fortsätter enligt bolaget att påverka försäljningen negativt medan en stark amerikansk dollar ska ha påverkat bruttomarginalen negativt. För att minska förlusterna genomför man nu ett besparingsprogram där en ny strategi i USA och Storbritannien ingår.

Men det finns vissa ljusglimtar i rapporten. Bland annat ökade förhandsordrarna för höstkollektionerna betydligt under kvartalet jämfört med motsvarande kollektioner 2015.

Annons
Annons
– Vi har fått in många nya återförsäljare, framförallt nya E-tailers i Norden, säger Lexingtons vd och grundare, Kristina Lindhe.

Lexington online Store till Kina

Samtidigt ökade bolagets försäljning direkt till konsument, via egna butiker och egen e-handel, med drygt 15 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Något som innebär att knappt 40 procent av omsättningen nu kommer från egna kanaler, en ökning från 33 procent förra året.

I början av maj lanserades en uppdaterad version av Lexington Online Store och man hoppas nu även stärka sin digitala närvaro på en av världens största e-handelsmarknader.

– I maj släpper också vår Master Franchisetagare i Kina första versionen av Lexingtons Online Store för den kinesiska marknaden, säger Kristina Lindhe.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

Annons
Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Annons
Annons
Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta