Lexingtons e-handel ökade med 45 procent

Online-kanaler står för 20 procent av totalen.

Nu presenterar Lexington Company siffrorna för sitt första kvartal, januari till mars, i år. Omsättningen sjönk till cirka 65 miljoner kronor, från drygt 66 miljoner samma period i fjol. Rörelseresultatet (EBITDA) summerades till -3,7 miljoner kronor, jämfört med -2,7 förra året.

För att vända de sjunkande talen har bolaget genomfört olika åtgärder: 

Annons

- Flera kostnadsbesparande åtgärder har genomförts under perioden som t.ex. butiksstängningar och omförhandlade hyror som kommer att ge resultatförbättringar längre fram under året. Samtidigt fortsätter arbetet med att minska lager och komplexiteten i sortimentet, skriver Kristina Lindhe, vd på Lexington, i rapporten och fortsätter:

- Tre egna butiker i Sverige har stängts senaste året och två nya har öppnats i Norge. Bolaget ser över och omförhandlar hyresavtal för att minska kostnaderna, och ytterligare ett par butiker kommer stängas inom det närmaste året. Arbetet med att knyta ihop digitala kanaler med egna butikerna fortgår.

De ledsna siffrorna förklaras med ökade frakt- och hanteringskostnader, högre kostnader för personal, hyra för nya butiker i Norge samt rekrytering av ny digital kompetens.

Digitala satsningar ger resultat

Under en lång tid tillbaka har Lexington satsat på varumärkets digitalisering och sin e-handel. Vilket har gett resultat under detta kvartal. Företagets e-handel ökade försäljningen med 45 procent under perioden. Försäljningsutvecklingen via olika online-kanaler meddelas stå för 20 procent av den totala omsättningen. 

Trots att bolaget inte nämner det i sin rapport, så är förmodligen "rekrytering av ny digital kompetens" ett ytterligare steg i den digitala satsningen.

LÄS ÄVEN: Lexingtons webbshop ökade med 30% - startar ny e-handel

Lexington Company meddelar att de ska bygga en starkare närvaro genom globala e-handlare och marknadsplatser.

- Under kvartalet har Lexington fortsatt investera i affärssystem för att möjliggöra en snabbare och effektivare integration med nya internationella online-kunder, vilket påverkat kostnaderna i kvartalet. Man kommer se resultat av de här investeringarna i ökad försäljning till flera globala kunder från Q2/Q3 i år och framåt, skriver Kristina Lindhe.

Annons

LÄS ÄVEN: Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

Annons