Lexingtons webbshop ökade med 30% – startar ny e-handel

Ska nå unga stadsbor.

Kläd- och inredningsbolaget Lexington, redovisar ett resultat efter skatt på minus 6,9 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets andra kvartal. Det kan jämföras med minus 5,4 miljoner under samma period förra året. Företagets förlust har alltså ökat med 1,5 miljoner kronor. 

Dock ökade koncernens e-handel rejält under andra kvartalet - med 30 procent, enligt företagets halvårsrapport som kom idag.

Annons

- Det känns väldigt roligt att vårt långsiktiga förändringsarbete har börjat ge effekt. Det är främst en stark utveckling för vår egen webbshop, som ökat med drygt 30 procent, och försäljningen till externa E-tailers (online-återförsäljare), som ger en positiv effekt i kvartalet. Vi har också flera nya internationella E-tailers som vi kommer att börja samarbeta med under tredje kvartalet, skriver företaget i rapporten.

Nytt varumärke ska säljas mest online

Samtidigt har företaget fortsatt att utveckla sitt andra varumärke - Urban Collective och nu har även detta fått en egen e-handel genom Urbancollective.com, som har öppnats nu under augusti månad. Varumärkets målgrupp är “yngre, medvetna, cityboende kunder som är intresserade av kombinationen design, mångfald och hållbarhet” och försäljningen kommer därmed också fortsättningsvis huvudsakligen att ske just via den egna e-handeln.

LÄS ÄVEN: Lexington bäddar för en större online-satsning

"Fortsatt potential i butiksnätet"

Däremot så minskade Lexingtons försäljning i de svenska butikerna under kvartalet, men även detta tror man nu ska kunna lösas genom att integrera e-handeln även i butikerna.

- Vi ser fortsatt en stor potential i det egna butiksnätet, både försäljnings- och imagemässigt, även om det blir allt viktigare framöver att hitta rätt butikslägen med rätt trafik och att använda butikerna mer i kombination med onlinehandeln.

Samtidigt menar företaget att det är just e-handelssatsningar, inte minst på nya tekniska lösningar, som har kostat mer under perioden än under tidigare kvartal. Detta sägs också vara en del av orsaken till den ökade förlusten.

Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 54,5 miljoner, vilket var något mer än föregående år då omsättningen landade på 53,9 miljoner. Omsättningen för hela första halvåret var 120,9 miljoner, jämfört med 121,4 miljoner kronor i fjol.

Annons
Annons