Annons

Lidl går internationellt och lanserar e-handel i Belgien

Lidl går internationellt och lanserar e-handel i Belgien

2016-03-24 11:20

Den tyska livsmedelskedjan har öppnat sin första nätbutik utanför hemlandet, någon mat ska man däremot inte sälja.

Lidl har experimenterat med onlineförsäljning i Tyskland sedan 2009, nu har lågpriskedjan för första gången tagit klivet utanför landets gränser. I veckan lanserades nämligen en e-handel för den belgiska marknaden, rapporterar belgiska De Tijd.

Till en början kommer Lidl att erbjuda ett sortiment bestående av 350 icke-matrelaterade produkter, som till exempel trädgårdsredskap, kläder och vitvaror. Varor som Lidl säljer i butik men ofta under en begränsad tidsperiod.

– En del av dessa artiklar kommer att finnas tillgängliga under en längre tid på nätet. En skjorta kan vara tillgänglig ett helt år, medan en skidjacka kan vara tillgänglig under vintern, säger Marjolein Frederickx, e-handelschef för Lidl i Belgien.

Kan inte hämta ut i butik

I nätbutiken kommer man även att sälja produkter som är för stora för butikerna, som till exempel köksbord. Lidl har ett stort butiksnät, och med tanke på att Click & Collect växer i popularitet, så skulle man kunna tro att lågpriskedjan skulle baka in det i sin omnikanalsatsning.

Annons
Annons

Så är dock inte fallet. I dagsläget går det nämligen inte att hämta upp sina onlineköp i butik utan det är endast hemleverans som gäller. Men för de som vill handla livsmedel i nätbutiken finns det hopp, mat och dryck kan dyka upp i framtiden.

– Vi vill skynda långsamt med e-handeln. Tiden får utvisa om vi kommer att lägga till nya produktkategorier till onlinesortiment, säger Marjolein Frederickx.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Annons
Annons
Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

2
Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons
Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem