Annons

Lidl går internationellt och lanserar e-handel i Belgien

Lidl går internationellt och lanserar e-handel i Belgien

2016-03-24 11:20

Den tyska livsmedelskedjan har öppnat sin första nätbutik utanför hemlandet, någon mat ska man däremot inte sälja.

Lidl har experimenterat med onlineförsäljning i Tyskland sedan 2009, nu har lågpriskedjan för första gången tagit klivet utanför landets gränser. I veckan lanserades nämligen en e-handel för den belgiska marknaden, rapporterar belgiska De Tijd.

Till en början kommer Lidl att erbjuda ett sortiment bestående av 350 icke-matrelaterade produkter, som till exempel trädgårdsredskap, kläder och vitvaror. Varor som Lidl säljer i butik men ofta under en begränsad tidsperiod.

– En del av dessa artiklar kommer att finnas tillgängliga under en längre tid på nätet. En skjorta kan vara tillgänglig ett helt år, medan en skidjacka kan vara tillgänglig under vintern, säger Marjolein Frederickx, e-handelschef för Lidl i Belgien.

Kan inte hämta ut i butik

I nätbutiken kommer man även att sälja produkter som är för stora för butikerna, som till exempel köksbord. Lidl har ett stort butiksnät, och med tanke på att Click & Collect växer i popularitet, så skulle man kunna tro att lågpriskedjan skulle baka in det i sin omnikanalsatsning.

Annons
Annons

Så är dock inte fallet. I dagsläget går det nämligen inte att hämta upp sina onlineköp i butik utan det är endast hemleverans som gäller. Men för de som vill handla livsmedel i nätbutiken finns det hopp, mat och dryck kan dyka upp i framtiden.

– Vi vill skynda långsamt med e-handeln. Tiden får utvisa om vi kommer att lägga till nya produktkategorier till onlinesortiment, säger Marjolein Frederickx.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

PR-katastrof när Anne Frank-kostym såldes till Halloween

Men efter omfattande kritik tog nätbutiken bort dräkten ur sortimentet.

Annons
Annons

Lyko rekryterar två nya stjärnor

Ska stärka företaget i jakten på målet att bli "det självklara valet".

Rodebjer växlar upp <nobr>e-handeln</nobr> - ska öka med 40%

Rodebjer växlar upp e-handeln - ska öka med 40%

Med ny plattform hoppas företaget att e-handeln i framtiden ska stå för mer än 15 procent av inkomsterna.

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Har sålt jättemånga datorer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyra miljoner européer handlar från svenska nätbutiker

Samtidigt tar Kina över förstaplatsen som populäraste land i hela världen att handla från.

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Stora förändringar hos e-handelsleverantören.

Zalando storsatsar på skönhetsprodukter

Målet är att omsätta 1 miljard euro bara i Norden.

Annons
Annons
<nobr>E-handelskoncernen</nobr> Qliro lyfter sitt resultat rejält

E-handelskoncernen Qliro lyfter sitt resultat rejält

Det ljusnar på nästan alla fronter.

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Skrotar arbetsnamnet Hubia.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem