Annons

Lidl går internationellt och lanserar e-handel i Belgien

Lidl går internationellt och lanserar e-handel i Belgien

2016-03-24 11:20

Den tyska livsmedelskedjan har öppnat sin första nätbutik utanför hemlandet, någon mat ska man däremot inte sälja.

Lidl har experimenterat med onlineförsäljning i Tyskland sedan 2009, nu har lågpriskedjan för första gången tagit klivet utanför landets gränser. I veckan lanserades nämligen en e-handel för den belgiska marknaden, rapporterar belgiska De Tijd.

Till en början kommer Lidl att erbjuda ett sortiment bestående av 350 icke-matrelaterade produkter, som till exempel trädgårdsredskap, kläder och vitvaror. Varor som Lidl säljer i butik men ofta under en begränsad tidsperiod.

– En del av dessa artiklar kommer att finnas tillgängliga under en längre tid på nätet. En skjorta kan vara tillgänglig ett helt år, medan en skidjacka kan vara tillgänglig under vintern, säger Marjolein Frederickx, e-handelschef för Lidl i Belgien.

Kan inte hämta ut i butik

I nätbutiken kommer man även att sälja produkter som är för stora för butikerna, som till exempel köksbord. Lidl har ett stort butiksnät, och med tanke på att Click & Collect växer i popularitet, så skulle man kunna tro att lågpriskedjan skulle baka in det i sin omnikanalsatsning.

Annons
Annons

Så är dock inte fallet. I dagsläget går det nämligen inte att hämta upp sina onlineköp i butik utan det är endast hemleverans som gäller. Men för de som vill handla livsmedel i nätbutiken finns det hopp, mat och dryck kan dyka upp i framtiden.

– Vi vill skynda långsamt med e-handeln. Tiden får utvisa om vi kommer att lägga till nya produktkategorier till onlinesortiment, säger Marjolein Frederickx.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

Annons
Annons
RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Tung <nobr>e-handelsjury</nobr> under Emeets prisutdelning

Tung e-handelsjury under Emeets prisutdelning

Hur kundvänliga är egentligen e-handlarna?

Robby är nästa företag att lansera <nobr>e-handelsrobotar</nobr>

Robby är nästa företag att lansera e-handelsrobotar

Företagen som vill revolutionera e-handelsleveransen på olika vis blir allt fler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Shoppa visningsplagg direkt från catwalken på Tradera

Shoppa visningsplagg direkt från catwalken på Tradera

Inför Stockholms modevecka inleder det svenska varumärket GRETA GRAM ett samarbete med Tradera som gör det möjligt att buda på utvalda plagg direkt efter visningen.

Starweb först ut med Babs Paylinks e-handelslösning

Babs Paylink rullar ut en ny lösning som gör det möjligt att ha samma leverantör för betalningar i alla kanaler.

Sverige i täten när e-handeln stöper om auktionsvärlden

Sverige i täten när e-handeln stöper om auktionsvärlden

En ny rapport beskriver Sverige som det land där konstauktionerna på nätet kommit allra längst.

Annons
Annons

Klarna och Hogia lanserar ny lösning för butikshandeln

Det svenska betalbolaget utökar sin satsning på den fysiska handeln med nytt samarbete.

Resurs Bank <nobr>e-handelssatsar</nobr> med rekrytering från Tretti.se

Resurs Bank e-handelssatsar med rekrytering från Tretti.se

Mikael Kehler lämnar Qliro Group för att hitta fler e-handelskunder till Resurs Banks betallösning för e-handel.

Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Räckesbutiken har uppdaterat sin sajt med ett 3D-vertyg för att göra det enklare för kunden att beställa.

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Bloggerskan Desirée "Dessie" Nilsson bland de första.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem