Annons

Lidl går internationellt och lanserar e-handel i Belgien

Lidl går internationellt och lanserar e-handel i Belgien

2016-03-24 11:20

Den tyska livsmedelskedjan har öppnat sin första nätbutik utanför hemlandet, någon mat ska man däremot inte sälja.

Lidl har experimenterat med onlineförsäljning i Tyskland sedan 2009, nu har lågpriskedjan för första gången tagit klivet utanför landets gränser. I veckan lanserades nämligen en e-handel för den belgiska marknaden, rapporterar belgiska De Tijd.

Till en början kommer Lidl att erbjuda ett sortiment bestående av 350 icke-matrelaterade produkter, som till exempel trädgårdsredskap, kläder och vitvaror. Varor som Lidl säljer i butik men ofta under en begränsad tidsperiod.

– En del av dessa artiklar kommer att finnas tillgängliga under en längre tid på nätet. En skjorta kan vara tillgänglig ett helt år, medan en skidjacka kan vara tillgänglig under vintern, säger Marjolein Frederickx, e-handelschef för Lidl i Belgien.

Kan inte hämta ut i butik

I nätbutiken kommer man även att sälja produkter som är för stora för butikerna, som till exempel köksbord. Lidl har ett stort butiksnät, och med tanke på att Click & Collect växer i popularitet, så skulle man kunna tro att lågpriskedjan skulle baka in det i sin omnikanalsatsning.

Annons
Annons

Så är dock inte fallet. I dagsläget går det nämligen inte att hämta upp sina onlineköp i butik utan det är endast hemleverans som gäller. Men för de som vill handla livsmedel i nätbutiken finns det hopp, mat och dryck kan dyka upp i framtiden.

– Vi vill skynda långsamt med e-handeln. Tiden får utvisa om vi kommer att lägga till nya produktkategorier till onlinesortiment, säger Marjolein Frederickx.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Tyskland är idag Streetwearföretagets näst största marknad och nu ska man stärka greppet ytterligare med ett nytt samarbete.

Annons
Annons

Utlandstrenden: "Konceptet lämpat för global marknad"

E-handlarna Tailor Store och Räckesbutiken var redan från början inställda på att expandera utanför Sverige.

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Storleken spelar roll, i alla fall när man shoppar online. Därför testar Zalando nu nya grepp för att kunderna ska få kläder och skor som passar.

1

Den snurrande Kickstarter-succén kan lyft din e-handel

Med hjälp av en ljusbox och en snurrande skiva, samt en smartphone-app vill Orangemonkey göra det enklare att ta snygga 360-graders bilder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Startup hanterar 1 miljon kinesiska e-handelsreturer

Returspecialisten Freshingstock gnuggar händerna i takt med att allt fler kinesiska e-handlare säljer på amerikanska marknadsplatser.

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

Företrädare för FN:s handelsorgan skriver i ett debattinlägg att e-handeln har brutit ner trösklar för en framgångsrik integration.

Boozt snabbar upp sin finska leveranser

Modejätten inleder ett nytt samarbete som innebär att deras finska kunder kan få sin beställning inom 24 timmar.

Annons
Annons
Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Betalleverantören är en trogen sponsor av vår e-handelskonferens och kommer förstås att närvara när Emeet firar 10 events.

1
Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Ny <nobr>e-handelsportal</nobr> vill göra dropshipping enklare

Ny e-handelsportal vill göra dropshipping enklare

Droshi vill bli den självklara dropshipping-tjänsten för e-handlare och leverantörer.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem