Lidl går internationellt och lanserar e-handel i Belgien

Den tyska livsmedelskedjan har öppnat sin första nätbutik utanför hemlandet, någon mat ska man däremot inte sälja.

Lidl har experimenterat med onlineförsäljning i Tyskland sedan 2009, nu har lågpriskedjan för första gången tagit klivet utanför landets gränser. I veckan lanserades nämligen en e-handel för den belgiska marknaden, rapporterar belgiska De Tijd.

Till en början kommer Lidl att erbjuda ett sortiment bestående av 350 icke-matrelaterade produkter, som till exempel trädgårdsredskap, kläder och vitvaror. Varor som Lidl säljer i butik men ofta under en begränsad tidsperiod.

Annons

– En del av dessa artiklar kommer att finnas tillgängliga under en längre tid på nätet. En skjorta kan vara tillgänglig ett helt år, medan en skidjacka kan vara tillgänglig under vintern, säger Marjolein Frederickx, e-handelschef för Lidl i Belgien.

Kan inte hämta ut i butik

I nätbutiken kommer man även att sälja produkter som är för stora för butikerna, som till exempel köksbord. Lidl har ett stort butiksnät, och med tanke på att Click & Collect växer i popularitet, så skulle man kunna tro att lågpriskedjan skulle baka in det i sin omnikanalsatsning.

Så är dock inte fallet. I dagsläget går det nämligen inte att hämta upp sina onlineköp i butik utan det är endast hemleverans som gäller. Men för de som vill handla livsmedel i nätbutiken finns det hopp, mat och dryck kan dyka upp i framtiden.

– Vi vill skynda långsamt med e-handeln. Tiden får utvisa om vi kommer att lägga till nya produktkategorier till onlinesortiment, säger Marjolein Frederickx.

Annons