Ligisten Sïmon Saneback delar ut priser på SEBC 2016

Flera e-handlare blev glada under gårdagens mexikanska e-handelskalas i Göteborg.

E-handelskonferenserna duggar tätt just nu och samtidigt som Nordic eCommerce Summit i Stockholm gick Scandinavian E-Business Camp i Göteborg, en konferens som fortsätter idag.

Under gårdagen passade arrangören Jetshop på att prisa några av sina egna butiker men ett pris går även till icke-jetshop kunder. Enligt egen utsago levererar Jetshop e-handelslösningar till 2000 företag i Skandinavien så det finns en del e-handlare i stallet.

Annons

Under dagen delade man ut priserna Årets butik small och medium samt ett pris för Årets bubblare.

Fredrik Lennström återuppstod

Årets butik small blev herrbutiken Gatt.se och Årets butik medium blev Maskinklippet.se. Motiveringen till Årets bubblare, där Northern Spirit också var en av de nominerade, löd:

"Står för ett oöverträffat helhetsintryck. Med tydlig insikt om vad deras målgrupp vill ha, lyckas årets vinnare överföra sitt framgångsrika butikskoncept även till sin onlinenärvaro."

Vinnare blev Sportshopen.com där den gamla e-handelsveteranen Fredrik Lennström, tidigare på Klarna och Ginza, dök upp och plockade hem priset.


Fredrik Lennström med kollegor tar emot Årets bubblare

Rutinerad jury

På kvällen bjöd Jetshop på fest och vad vi kan se var det ett mexikanskt tema. Ligisten Sïmon Saneback dyker nämligen upp lite överallt klädd som en bandit.

Sïmon Saneback var för övrigt med i juryn tillsammans med Arne Andersson (PostNord), Björn Walther (Panagora), Mattias Pihlström (Brightstep) och Emil Lissborg från Jetshop. Inga nybörjare på e-handel alltså.

Omnikanal öppet för alla

Under kvällen delades bland annat priset Årets omnikanal ut. Ett pris som är öppet för alla att vinna. Den som kammade hem detta pris var ingen mindre än Webhallen.com och motiveringen löd:

Annons

"Årets vinnare har en strategi för att möta sin målgrupp både fysiskt och digitalt som känns genomarbetad och genomtänkt. På ett personligt, innovativt, roligt och lockande sätt erbjuder de sömlös shopping med en hög grad av valfrihet och tillgänglighet. Genom sitt för Sverige och Norden unika lojalitetsprogram knyter de ännu starkare band till sina befintliga kunder och erbjuder en låg tröskel för att locka nya lojala kunder."

Utöver Webhallen så hade modebutiken Johnells.se en bra kväll då företaget tog hem både Årets butik large och Årets design, där man helt enkelt prisar en riktigt snygg butik som lockar till köp.


Johnells tog hem två priser under kvällen

Sist och kanske minst, men snabbväxande, är Fannymichel.se som tog hem Årets raket då man sett en "oöverträffad försäljningsökning" under året.

Annons