Annons

Lina letar ny ägare till sin färdigpaketerade matkasse

Lina letar ny ägare till sin färdigpaketerade matkasse

2015-02-13 10:27

Den svenska matjätten Linas matkasse letar ny ägare. Bolaget uppges nu vara ute till försäljning och värderingen uppgår till hundratals miljoner kronor. Ica, Axfood och tyska HelloFresh pekas ut som möjliga köpare.

Linas Matkasse var en av pionjärerna i Sverige när det gäller färdiga matkassar på nätet. Idag är man marknadsledande på hemmaplan och i fjol omsatte bolaget cirka 500 miljoner kronor med vinst.

Det ska tidigare ha ryktats om en börsnotering av Linas Matkasse men nu verkar man ha ändrat på de planerna. Grundarna Lina Gebäck och Niklas Aronsson, tillsammans med riskkapitalbolagen Creandum och Acton Capital som tidigare investerat i bolaget, ska nämligen leta efter nya ägare.

Uppgifterna kommer från podcasten Startupveckan, som även avslöjar att bolaget ska ha anlitat rådgivningsfirman Catella i hopp om att kunna sälja bolaget. De nuvarande ägarna uppges begära 450 miljoner kronor för matkasseleverantören.

Potentiella köpare

Startupveckan pekar bland annat ut Ica, som nu storsatsar på nätmaten, samt Axfood och tyska HelloFresh som potentiella köpare. Att Axfood ska vara intresserade känns dock lite långsökt då deras vd, Anders Strålman, inte är helt såld på idén med mat på nätet.

Staffan Helgesson på Creandum, som är en av de största ägarna, vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna.
– Vi kommenterar inga processer eller om sådana pågår, säger Staffan Helgesson.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta