Annons

Linas Matkasse tappar till lösplock - vill vända till vinst Karolina Gembäck är en av grundarna till Linas Matkasse

Linas Matkasse tappar till lösplock - vill vända till vinst

2018-09-10 07:59

Men 26 anställda har lämnat bolaget på kort tid.

Linas Matkasse brottas just nu med flera problem, uppger Di Digital. Ett är att 26 medarbetare ska ha valt att lämna bolaget under våren och sommaren, vilket sägs motsvara en fjärdedel av personalstyrkan i Stockholm. Samtidigt väljer allt fler kunder bort företagets standardiserade middagskassar, till förmån för lösplock och mer flexibla middagslösningar hos konkurrenter som Mathem och Mat.se. 

Förlust på knappt 9 miljoner

Under 2017 backade dessutom företagets omsättning för första gången sedan starten och minskade med fem procent, till 664 miljoner kronor. Samtidigt steg förlusten till 8,8 miljoner. Den nedgången ska ha fortsatt under 2018.

- Det stämmer, men takten är ungefär den samma som under 2017, säger Linas Matkasses vd Jonas Karlén till Di Digital.

LÄS ÄVEN: Linas Matkasse backar för första gången sedan starten

För att få bukt med den nedåtgående trenden har Linas Matkasse börjat erbjuda större variation och mer valbarhet i sina kassar, men problemet ska då vara att packningsprocessen blir mer komplicerad, vilket driver upp kostnaderna.

Annons
Annons
- Vi ser tydligt att kundernas preferenser går mot att välja mer själva. Och vi har motverkat kostnadsökningarna genom att slå ihop våra två produktionsenheter till en ny lokal i Göteborg, säger Jonas Karlén.

Ska få "flexibelt kunderbjudande"

Problemen ska ha föranlett en stor omstrukturering, vilket är det som ska ha lett till att 26 personer har lämnat bolaget. Hälften av dessa ska ha sagts upp på grund av arbetsbrist, medan resten ska ha lämnat frivilligt. Två av de som gått frivilligt är företagets ekonomichef Gabriel Ingemarsson och Elin Björkehag, som tidigare var chef för digital affärsutveckling.

Av de som sagts upp på grund av arbetsbrist så ska orsaken delvis vara att företaget omprioriterat IT-resurser från Sverige till Norge. Samtidigt ska företaget fortfarande ha runt 170 medarbetare kvar i Sverige och som helhet sägs bolagsgruppen ha uppemot 400 personer anställda hos sig. Målet för de fortsatta satsningarna inom bolaget är enligt Jonas Karlén nu att nå vinst.

- Omställningen går ut på att anpassa produkten till ett mer flexibelt kunderbjudande. Vi ska jobba nordiskt och har goda möjligheter att få omsättningen att vända upp och återgå till vinst, avslutar han.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta