Lindex e-handel upp 41% – omsättningen oförändrad

Stängde nio butiker och lämnade ett land helt.

När Lindex i dag delger sina siffror för det första kvartalet så är det e-handeln som står i fokus. Medan modekedjans försäljning som helhet ökade med tre procent, drog e-handeln iväg med en ökning på 41 procent. Den växande onlineförsäljningen bidrog dock inte med något lyft till omsättningen, som under samma period har gått från 114,8 till 114,5 miljoner euro.

LÄS ÄVEN: Lindex dubblar resultatet och ökar e-handeln med 65%

Annons

"Behöver genomgå avsevärd förändring"

Samtidigt har företagets rörelseresultat förbättrats något, från -16,2 till -12,6 miljoner euro. Stockmann-koncernen, där Lindex utgör flaggskeppet, varnar dock för att ta ut några segrar i förskott.

- Vår största enhet, Lindex, uppskattas fortsätta sitt stabila resultat, men enligt nuvarande resultattrend står det klart att Stockmanns affärsmodell behöver genomgå en avsevärd förändring, skriver Lauri Ratia, verkställande ordförande i Stockmann Group, i rapporten.

Den senaste tiden har Stockmann arbetat för att ställa om sin verksamhet för att på sikt nå ett förbättrat resultat. I det arbetet ingick det att betala av ett antal skulder, och nu kan företaget rapportera att dess samlade nettoskuld uppgår till 457,1 miljoner euro. Det kan låta mycket, men är en tydlig förbättring från de drygt 800 miljoner euro, som gruppen hade att beta av vid samma tidpunkt förra året.

- Vårt mål är att minska verksamhetens kostnader med minst 40 miljoner euro innan våren år 2021, varav en betydande del syns i resultatet redan år 2020. Med dessa beslutsamma åtgärder tror vi att Stockmann Retails affärsverksamhet blir sund och återigen lönsam, fortsätter Lauri Ratia.

Drar ner på antalet butiker

Under det gångna kvartalet har Lindex öppnat två nya butiker, samtidigt som nio butiker har stängts. Företaget, som säger sig ha en starkare utveckling i Norden än på sina övriga marknader, har bland annat bestämt sig för att överge Polen där företaget tidigare hade två butiker.

Vid kvartalets slut hade kedjan 467 butiker i 17 länder. Sverige, Norge och Finland står för merparten, med 202, 94 respektive 61 butiker.

- År 2019 fortsätter Lindex att fokusera på att optimera sina butikslägen Olönsamma butiker kommer antingen att flyttas till nya platser eller stängas. Det totala antalet butiker uppskattas minska något jämfört med 2018. Expanderingar till nya försäljningskanaler fortsätter, skriver Lindex i en kommentar.

Annons
Annons