Lindex produkter till stor kinesisk E-handel

Butikskedjan Lindex har ingått ett avtal med Suning. Ett kinesiskt handelsföretag med nära 30 miljarder euro i omsättning och 180 000 anställda. Lindex satsar nu på Kina med mål att öppna 100 butiker inom fyra år.

Primärt verkar Lindex Kina-satsning handla om att få upp butiker i en franchise-modell. Suning har själv butiker i över 700 städer i Kina.

Förutom att Suning skall driva Lindex-butiker i Kina kommer även Lindex produkter att läggas ut på Suning.com.

Annons

Suning öppnade sin e-handel 2009 och har sedan dess satsat allt mer på att smälta ihop sina olika kanaler. I augusti skall företaget för första gången kallat sig för ett e-handelsföretag och de satsar allt mer på näthandeln. De ska även vara bland de största nätbutikerna i landet efter jättar som Tmall.com och JD.com.

Lindex verkar alltså valt en bra aktör att starta sitt Kina-intåg med. I september nästa år slår den första Lindex-butiken upp sina portar i Shanghai.

 – Avtalet med Suning ger oss möjlighet att komma in på den enorma kinesiska modemarknaden. Öppningen med en butik i Shanghai med 18 miljoner invånare är såklart enormt spännande för oss och vi ser stora tillväxtmöjligheter utöver de första 100 butikerna. Det är en marknad som har ett stort intresse för europeiskt trendmedvetet mode och vi ser verkligen fram emot att snart kunna erbjuda en modeupplevelse i världsklass även till de kinesiska kunderna, säger Johan Isacson, Head of Franchise Lindex.

Källa: Press

Annons