Listig E-handelslösning ska dubbla omsättningen

Bygg- och järnhandelskedjan Bolist integrerar den traditionella butikshandeln med en ny e-handelslösning. I början av 2014 rullas ett nytt digitalt koncept ut som gör att kunden får tillgång till kedjans hela sortiment i samtliga av Bolists 193 fysiska butiker i Sverige.

I början av nästa år rullar Bolist ut ett nytt digitalt koncept i form av Digitala Butiker, bestående av interaktiva skärmar och pekskärmar, installerade i samtliga fysiska butiker. Den Digitala Butiken gör att kunden kommer att få tillgång till hela sortimentet, oavsett om butiksytan begränsar sortimentet eller om varan är slut på hyllan.

Den Digitala Butiken i den fysiska butiksmiljön kompletteras även med en integrerad e-handel, där leverans och retur kan hanteras i samtliga av Bolists butiker.

Annons

– Man brukar prata om att sudda ut gränserna mellan traditionell butikshandel och e-handel. Med Sveriges största butiksnät blir det till en naturlig del att möta efterfrågan och kundbehoven, att handla vad, när och hur man vill. Detta i ytterligare ett led att stärka den lokala handlaren i en ökad konkurrens, säger Tomas Fritzon, VD BOLIST AB.

Knutpunkt i Helsingborg

Byggvaror och hemmafixarprodukter blir allt vanligare på nätet och är idag en av e-handelns snabbväxande branscher. Något Bolist vill haka på och de Digitala Butikerna och e-handelslösningen är ett led i en offensiv att dubbla omsättningen och vinna marknadsandelar.

Det hela möjliggörs av det kommande logistikcentret som Bolist sätter upp i Helsingborg. Centret kommer att bli den centrala punkten för butiksleveranser samt för logistiken kring e-handelslösningen, där kedjans 193 butiker kommer att fungera som utlämningsställen runt om i Sverige.

– Sortimentet kommer finnas tillgängligt för alla kunder via digitala kanaler medan de mer frekvent sålda varorna, anpassade efter läge och butik, ligger fysiskt på hyllan. Detta medför i sin tur ökad lönsamhet per kvadratmeter i butik, säger Tomas Fritzon.

Källa: Press

Annons