Annons

Listig E-handelslösning ska dubbla omsättningen

Listig E-handelslösning ska dubbla omsättningen

2013-12-11 09:07

Bygg- och järnhandelskedjan Bolist integrerar den traditionella butikshandeln med en ny e-handelslösning. I början av 2014 rullas ett nytt digitalt koncept ut som gör att kunden får tillgång till kedjans hela sortiment i samtliga av Bolists 193 fysiska butiker i Sverige.

I början av nästa år rullar Bolist ut ett nytt digitalt koncept i form av Digitala Butiker, bestående av interaktiva skärmar och pekskärmar, installerade i samtliga fysiska butiker. Den Digitala Butiken gör att kunden kommer att få tillgång till hela sortimentet, oavsett om butiksytan begränsar sortimentet eller om varan är slut på hyllan.

Den Digitala Butiken i den fysiska butiksmiljön kompletteras även med en integrerad e-handel, där leverans och retur kan hanteras i samtliga av Bolists butiker.
– Man brukar prata om att sudda ut gränserna mellan traditionell butikshandel och e-handel. Med Sveriges största butiksnät blir det till en naturlig del att möta efterfrågan och kundbehoven, att handla vad, när och hur man vill. Detta i ytterligare ett led att stärka den lokala handlaren i en ökad konkurrens, säger Tomas Fritzon, VD BOLIST AB.

Knutpunkt i Helsingborg

Byggvaror och hemmafixarprodukter blir allt vanligare på nätet och är idag en av e-handelns snabbväxande branscher. Något Bolist vill haka på och de Digitala Butikerna och e-handelslösningen är ett led i en offensiv att dubbla omsättningen och vinna marknadsandelar.

Det hela möjliggörs av det kommande logistikcentret som Bolist sätter upp i Helsingborg. Centret kommer att bli den centrala punkten för butiksleveranser samt för logistiken kring e-handelslösningen, där kedjans 193 butiker kommer att fungera som utlämningsställen runt om i Sverige.
– Sortimentet kommer finnas tillgängligt för alla kunder via digitala kanaler medan de mer frekvent sålda varorna, anpassade efter läge och butik, ligger fysiskt på hyllan. Detta medför i sin tur ökad lönsamhet per kvadratmeter i butik, säger Tomas Fritzon.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Andreas
2013-12-11 12:32

Jag tror inte på detta, som kund vill du gå omkring och upptäcka. Inte stå vid en skärm.

Behöver du något frågar du personalen.

Har själv använt Biltemas datorer när jag inte hittat rätt pryl efter jag sökt runt halva butiken. Ocn man känner sig bara dum och känner att tiden rinner iväg när man står vid datorn.

Tyvärr, någon omsättningsdubblering kommer inte detta ge, var glada om ni ens får investeringen tillbaka.

meow
2013-12-14 21:52

Andreas: Observera att detta koncept är helt annorlunda jämfört med det Biltema har.

Hos Biltema får kunden hjälp med att hitta bland produkterna i butiken, medan i detta koncept innebär om jag förstår saken rätt att kunden även kan beställa saker som av olika skäl inte finns i butiken (exempelvis skrymmande produkter eller annat som helt enkelt inte lagerhålls) men som hålls av centrallagret.

Så i praktiken innebär systemet att kunderna i butiken får tillgång till ett mycket större sortiment jämfört med vad som lagerhålls i butiken.

Det borde rimligtvis innebär en omsättningsökning då kunden annars hade behövt göra köpet hos någon annan handlare.

Tror vi kommer att få se fler liknande hybridlösningar mellan distanshandel och butikshandel framöver och tror system som det som beskrivs i artikeln ligger helt rätt i tiden.

Håller med dig om att butikspersonalen är en stor tillgång i den fysiska handeln med all sin expertis och skulle tro att i praktiken kommer butikspersonalen att guida kunden runt kunden i den "digitala butiken". Deras expertis behövs även där, så ser ingen motsättning mellan "dator i butik" och "hjälp från butikspersonal".

Tror att butikshandeln och e-handeln kan samspela i fin harmoni med smarta hybridlösningar som denna =)

Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta