Annons

Livsmedelsbutik utökar sin service med skåpmat

Livsmedelsbutik utökar sin service med skåpmat

2014-07-02 08:17

De postbox-liknande skåpen har sakta men säkert letat sig in i e-handelsvärlden. Att låta kunder hämta ut sina nätköp när det bäst passar, gör att e-handlare kan erbjuda bättre service och öka bekvämligheten. Nu hoppar den brittiska nätlivsmedelsbutiken Ocado på tåget.

Amazon har under de senaste åren placerat ut sina postbox-liknande skåp i butiker runt om i USA. Efter det har vi sett Walmart prova något liknande och även fristående aktörer har testat konceptet, som till exempel Swapbox och numera nedlagda BufferBox.

Nu har den brittiska livsmedelsbutiken på nätet, Ocado, fått upp ögonen för fenomenet. Till en början har man testat skåpen vid sitt huvudkontor, men redan nu finns det planer på expansion.

– Vi har experimenterat en del med fysisk upphämtning. Vi har kört inledande experiment med skåp och upphämtning i våra egna lokaler och vi ska testa skåpen på externa platser inom kort, säger Ocados vd, Tim Steiner.

Rivalerna redan ute

Var skåpen kommer att placeras ut avslöjar man inte i dagsläget men rivalerna Tesco och Asda har redan satsat på den här typen av skåp i Londons tunnelbanestationer. Det i ett försök att utöka sina flerkanals-erbjudande och öka bekvämligheten för kunderna.

Den brittiska e-handlaren Asos kör även de med skåp som står utplacerade vid företagets huvudkontor och Amazon har rullat ut sina varianter hos olika återförsäljare och köpcentrum i London.

 

Källa: Retail Week

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta