Annons

Livsmedelsbutik utökar sin service med skåpmat

Livsmedelsbutik utökar sin service med skåpmat

2014-07-02 08:17

De postbox-liknande skåpen har sakta men säkert letat sig in i e-handelsvärlden. Att låta kunder hämta ut sina nätköp när det bäst passar, gör att e-handlare kan erbjuda bättre service och öka bekvämligheten. Nu hoppar den brittiska nätlivsmedelsbutiken Ocado på tåget.

Amazon har under de senaste åren placerat ut sina postbox-liknande skåp i butiker runt om i USA. Efter det har vi sett Walmart prova något liknande och även fristående aktörer har testat konceptet, som till exempel Swapbox och numera nedlagda BufferBox.

Nu har den brittiska livsmedelsbutiken på nätet, Ocado, fått upp ögonen för fenomenet. Till en början har man testat skåpen vid sitt huvudkontor, men redan nu finns det planer på expansion.

– Vi har experimenterat en del med fysisk upphämtning. Vi har kört inledande experiment med skåp och upphämtning i våra egna lokaler och vi ska testa skåpen på externa platser inom kort, säger Ocados vd, Tim Steiner.

Rivalerna redan ute

Var skåpen kommer att placeras ut avslöjar man inte i dagsläget men rivalerna Tesco och Asda har redan satsat på den här typen av skåp i Londons tunnelbanestationer. Det i ett försök att utöka sina flerkanals-erbjudande och öka bekvämligheten för kunderna.

Den brittiska e-handlaren Asos kör även de med skåp som står utplacerade vid företagets huvudkontor och Amazon har rullat ut sina varianter hos olika återförsäljare och köpcentrum i London.

 

Källa: Retail Week

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta