Locals öppnar i Malmö – ska utmana nätmatsjättarna

"De massproducerande är våra största konkurrenter".

E-handelstjänsten Locals, som tidigare hette Luckan, har redan intagit Lund och Helsingborg. Nu väntar alltså även Malmö, enligt HD Sydsvenskans näringslivssajt 8 till 5.

Konceptet är detsamma som på senare tid poppat upp i flertalet andra städer - en lokal e-handel där kunderna kan handla online från sina lokala butiker, samtidigt som små butiker får större chans att överleva den ständigt sinande cityhandeln.

Annons

Snart nio Malmö-butiker anslutna 

Locals vänder sig framför allt till lokala delikatessbutiker och hittills har sju sådana anslutit sig till företagets koncept - och ytterligare två till är på väg in. Butikerna betalar en provisionsavgift samt en fast avgift till Locals och kunderna betalar samma pris för varorna som erbjuds i de fysiska butikerna. 

Kundernas beställningar görs mobilt eller via desktop och  om kunden bor innanför Inre ringvägen som omgärdar staden, sker leveransen med cykelbud under nästföljande dag. Kunden kan även själv hämta upp de färdigpackade kassarna i butiken samma dag.

Ska utmana matjättarna på nätet 

Och syftet med verksamheten är att Locals på sikt ska kunna utmana de stora nätmatsjättarna, som Linas Matkasse och Mathem.

- De massproducerande är våra största konkurrenter, både stora matbutiker som Ica och företag som Mathem.se och Linas matkasse levererar ju hem numera. Det vi har är det lokala, småskaliga och specialistkunskapen. De lokala handlarna kan verkligen sin sak, säger produktchef John Elf till 8 till 5.

Satsningen på Malmö och Lund kommer nu att ta Locals största fokus och på längre sikt blickar företaget även mot andra städer. Kanske Göteborg och Stockholm.


LÄS MER: Locals hoppas få nya investerare innan jul

Annons