Annons

Logistiken fällde klädjätte under årets julhandel

Logistiken fällde klädjätte under årets julhandel

2015-01-13 08:26

Det räcker inte med att nätbutiken håller måttet under julhandeln. När trycket ökar och kunderna strömmar till gäller det att även logistiken fungerar. Vilket inte var fallet för den brittiska klädjätten Marks and Spencer. Något som visade sig ha negativ effekt på den sista raden.

Julhandeln i Storbritannien fick en bra start, inte minst tack vare Black Friday och Cyber Monday. Marks and Spencer, en av Storbritanniens största återförsäljare av kläder, trodde sig vara redo för julhandeln efter att ha lanserat en ny e-handelssajt, så var det icke.

Det är nämligen inte bara nätbutiken som måste vara på topp under julhandeln, logistiken måste också fungera. Och medan de flesta andra brittiska återförsäljarna såg sina försäljningssiffror öka under perioden, tappade M&S nästan sex procent jämfört med föregående år.

– Vår nya sajt fungerade bra operativt, även under perioder med många besökare. Kundnöjdheten och konverteringen fortsatte att förbättras, vilket resulterade i en positiv försäljningstillväxt under oktober och november. Däremot påverkade störningar vid vår distributionscentral i Castle Donington vår försäljning i december, skriver företaget i ett uttalande.

Färre erbjudanden

Att M&S.com försäljning sjönk med 5,9 procent de 13 veckorna fram till de 27 december ska alltså främst ha berott på en undermålig logistik. Trots att man fick en bra start och sålde för fullt när Black Friday drog igång, så var det inte bara mungiporna uppåt.

Det stora antalet orders som behövde skickas ut gjorde nämligen att logistiken inte hängde med, vilket i sin tur gav längre leveranstider och tvingade M&S att dra ner på antalet erbjudanden. Det hade i sin tur en negativ inverkan på näthandeln och i butik. M&S säger dock att man ska se till att något liknande inte upprepar sig nästa år.

 

Källor: V3, Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta