Annons

Logistikfarbrorn om e-handelns framfart bland fastigheter Prologis Allan Lavén

Logistikfarbrorn om e-handelns framfart bland fastigheter

2016-02-11 13:14

Hur ser ett världsledande fastighetsbolag på e-handelns tillväxt?

Fastighetsbolaget Prologis släppte nyligen sin årsrapport för 2015. Företaget sägs vara världsledande inom industriella fastigheter och man kontrollerar över 60 miljoner kvadratmeter i 20 länder.

– Beläggningen i vår europeiska portfölj är den högsta någonsin. Storbritannien är den starkaste marknaden följt av norra Europa, sade Ben Bannatyne, ordförande på Prologis Europe i samband med årsrapporten.

Vi är förstås intresserade av hur en sådan här fastighetsjätte ser på e-handeln och hur står del av deras bestånd som nu används i koppling till näthandel av olika slag.

Över 15 procent e-handel

Allan Lavén är regiondirektör för Prologis i Norden och han berättar att e-handel definitivt är ett område som de arbetar med. Allan Lavén älskar för övrigt logistik och kallar sig gärna "logistikfarbror", enligt Logistikpodden.

Hur stor del av Prologis verksamhet är idag inom e-handel?

Annons
Annons
- I Sverige är det cirka 38 000 kvadratmeter lager dedikerat för e-handel vilket är ungefär 10 procent av vår portfölj. Siffran blir högre om man räknar in de ytor som våra 3PL-hyresgäster utnyttjar för sina e-handelskunder. Jag skulle gissa på en bit över 15 procent, säger Allan Lavén.

Hur stor är tillväxten?

- I Europa har ytorna för e-handel ökat med cirka 15 procent under de senaste 3 åren. Detta har genererat runt 5 miljoner kvadratmeter nya lagerytor för e-handel.

Hur ser ni på e-handeln i stort?

- E-handeln är ett prioriterat område för Prologis. Vår bedömning är att e-handeln i Europa 2014 representerar cirka 200 miljarder Euro och att den kommer att fördubblas under de närmaste 5 åren med en årlig tillväxttakt om ca 15 procent.

För varje miljard euro som e-handeln växer så skapas det ett behov av nya lagerytor på ungefär 75 000 kvadratmeter, enligt Allan Lavén. Med tanke på att e-handeln globalt växer med 10-20 procent varje år lär det alltså behövas en hel del nya lagerytor de kommande åren.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Sarah Wittbom lämnar:

Sarah Wittbom lämnar: "Känner mig oerhört stolt"

Efter sex år lämnar Sarah Wittbom posten som VD för Nordic eCommerce Knowledge.

2
Annons
Annons

Winefinder tar till Expressen för att nå svenska folket

Tidningens recepttjänst ska ge läsarna vinförslag.

<nobr>E-handlare</nobr> exponerar tusentals kunduppgifter på nätet

Avslöjande: E-handlare exponerar tusentals kunduppgifter på nätet

Miintos kunders personliga information ligger öppet på Internet.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Massiv rekrytering hos Zalando under 2017

Läcka: Massiv rekrytering hos Zalando under 2017

Teknikstyrkan ska utökas med 1000 personer.

Google planerar marknadsplats för drönarleveranser

Snabbmat ska skickas ut med drönare via ny e-marknadsplats.

Efter EU:s momsförslag: ”Seger för dansk <nobr>e-handel</nobr>”

Efter EU:s momsförslag: ”Seger för dansk e-handel”

Danska nätbutiker har länge efterfrågat mer moms i hemlandet vid e-handel i utlandet.

Annons
Annons
Trög start för e-handeln på Pinterest

Trög start för e-handeln på Pinterest

Varuhuskedjan Macy's har hittills haft svårt att få utdelning för sina e-handelssatsningar på Pinterest.

Eequity till USA: Investerar 16 miljoner euro i begagnatbutik

Eequity till USA: Investerar 16 miljoner euro i begagnatbutik

Svenska eEquity leder en investeringsrunda i Swap.com.

Cyberphoto satsar på sin fysiska butik - får ny chef

Cyberphoto satsar på sin fysiska butik - får ny chef

Företaget som bedrivit e-handel sedan 1995 får för första gången en butikschef till den fysiska butiken.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem