Annons

Logistikfarbrorn om e-handelns framfart bland fastigheter Prologis Allan Lavén

Logistikfarbrorn om e-handelns framfart bland fastigheter

2016-02-11 13:14

Hur ser ett världsledande fastighetsbolag på e-handelns tillväxt?

Fastighetsbolaget Prologis släppte nyligen sin årsrapport för 2015. Företaget sägs vara världsledande inom industriella fastigheter och man kontrollerar över 60 miljoner kvadratmeter i 20 länder.

– Beläggningen i vår europeiska portfölj är den högsta någonsin. Storbritannien är den starkaste marknaden följt av norra Europa, sade Ben Bannatyne, ordförande på Prologis Europe i samband med årsrapporten.

Vi är förstås intresserade av hur en sådan här fastighetsjätte ser på e-handeln och hur står del av deras bestånd som nu används i koppling till näthandel av olika slag.

Över 15 procent e-handel

Allan Lavén är regiondirektör för Prologis i Norden och han berättar att e-handel definitivt är ett område som de arbetar med. Allan Lavén älskar för övrigt logistik och kallar sig gärna "logistikfarbror", enligt Logistikpodden.

Hur stor del av Prologis verksamhet är idag inom e-handel?

Annons
Annons
- I Sverige är det cirka 38 000 kvadratmeter lager dedikerat för e-handel vilket är ungefär 10 procent av vår portfölj. Siffran blir högre om man räknar in de ytor som våra 3PL-hyresgäster utnyttjar för sina e-handelskunder. Jag skulle gissa på en bit över 15 procent, säger Allan Lavén.

Hur stor är tillväxten?

- I Europa har ytorna för e-handel ökat med cirka 15 procent under de senaste 3 åren. Detta har genererat runt 5 miljoner kvadratmeter nya lagerytor för e-handel.

Hur ser ni på e-handeln i stort?

- E-handeln är ett prioriterat område för Prologis. Vår bedömning är att e-handeln i Europa 2014 representerar cirka 200 miljarder Euro och att den kommer att fördubblas under de närmaste 5 åren med en årlig tillväxttakt om ca 15 procent.

För varje miljard euro som e-handeln växer så skapas det ett behov av nya lagerytor på ungefär 75 000 kvadratmeter, enligt Allan Lavén. Med tanke på att e-handeln globalt växer med 10-20 procent varje år lär det alltså behövas en hel del nya lagerytor de kommande åren.

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Annons
Annons
Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Lyxmärket Michael Kors planerar att driva trafik till sin e-handel genom unika erbjudanden på Instagram.

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Twitter verkar vara bättre på att locka annonsörer än att dra till sig nya användare.

Supersnabb leverans i Skottland när Glasgow får Prime Now

Efter framgångarna i resten av Storbritannien har det blivit dags för skottarna att ta del av Amazons supersnabba leveranser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Succé för Klarnas app - på topp tre bland mest nedladdade

Betalföretaget sopar mer eller mindre banan med sin nylanserade gratisapp.

Adlibris nya plan: Att skapa ett <nobr>e-handelsanpassat</nobr> ombud

Adlibris nya plan: Att skapa ett e-handelsanpassat ombud

Sju månader efter butikspremiären vill Adlibris VD Johan Kleberg på allvar ta upp kampen med de befintliga postombuden.

Göran Månsson:

Göran Månsson: "Vi kommer givetvis att överklaga"

Länsstyrelsen gick på grannarnas linje när det gällde E-CITY i Ängelholm. Nu slår byggherren tillbaka.

Annons
Annons

Nya larmet: 60% av Alibabas produkter är kopior

Många e-handlare ifrågasätter ifall Alibabas kamp mot piratkopiorna verkligen går att ta på allvar.

Stark ökning när Facebook Ads ger valuta för pengarna

En reklambyrå som säljer annonsering på Facebook rapporterar att PR-modellen verkar ge allt bättre resultat.

Amazon i drönarsamarbete med Storbritanniens regering

Amazon i drönarsamarbete med Storbritanniens regering

Ska testa metoder för att leverera varor med mindre drönare.

"Tvång och censur" - kritik mot Blockets chattfunktion

En e-handlare som har sin butik på Blocket är kritisk till att han nu tvingas sköta sin kundkontakt via Blockets nylanserade meddelandetjänst.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem