Annons

Logistikfarbrorn om e-handelns framfart bland fastigheter Prologis Allan Lavén

Logistikfarbrorn om e-handelns framfart bland fastigheter

2016-02-11 13:14

Hur ser ett världsledande fastighetsbolag på e-handelns tillväxt?

Fastighetsbolaget Prologis släppte nyligen sin årsrapport för 2015. Företaget sägs vara världsledande inom industriella fastigheter och man kontrollerar över 60 miljoner kvadratmeter i 20 länder.

– Beläggningen i vår europeiska portfölj är den högsta någonsin. Storbritannien är den starkaste marknaden följt av norra Europa, sade Ben Bannatyne, ordförande på Prologis Europe i samband med årsrapporten.

Vi är förstås intresserade av hur en sådan här fastighetsjätte ser på e-handeln och hur står del av deras bestånd som nu används i koppling till näthandel av olika slag.

Över 15 procent e-handel

Allan Lavén är regiondirektör för Prologis i Norden och han berättar att e-handel definitivt är ett område som de arbetar med. Allan Lavén älskar för övrigt logistik och kallar sig gärna "logistikfarbror", enligt Logistikpodden.

Hur stor del av Prologis verksamhet är idag inom e-handel?

Annons
Annons
- I Sverige är det cirka 38 000 kvadratmeter lager dedikerat för e-handel vilket är ungefär 10 procent av vår portfölj. Siffran blir högre om man räknar in de ytor som våra 3PL-hyresgäster utnyttjar för sina e-handelskunder. Jag skulle gissa på en bit över 15 procent, säger Allan Lavén.

Hur stor är tillväxten?

- I Europa har ytorna för e-handel ökat med cirka 15 procent under de senaste 3 åren. Detta har genererat runt 5 miljoner kvadratmeter nya lagerytor för e-handel.

Hur ser ni på e-handeln i stort?

- E-handeln är ett prioriterat område för Prologis. Vår bedömning är att e-handeln i Europa 2014 representerar cirka 200 miljarder Euro och att den kommer att fördubblas under de närmaste 5 åren med en årlig tillväxttakt om ca 15 procent.

För varje miljard euro som e-handeln växer så skapas det ett behov av nya lagerytor på ungefär 75 000 kvadratmeter, enligt Allan Lavén. Med tanke på att e-handeln globalt växer med 10-20 procent varje år lär det alltså behövas en hel del nya lagerytor de kommande åren.

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Tyskland är idag Streetwearföretagets näst största marknad och nu ska man stärka greppet ytterligare med ett nytt samarbete.

Annons
Annons

Utlandstrenden: "Konceptet lämpat för global marknad"

E-handlarna Tailor Store och Räckesbutiken var redan från början inställda på att expandera utanför Sverige.

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Storleken spelar roll, i alla fall när man shoppar online. Därför testar Zalando nu nya grepp för att kunderna ska få kläder och skor som passar.

1

Den snurrande Kickstarter-succén kan lyft din e-handel

Med hjälp av en ljusbox och en snurrande skiva, samt en smartphone-app vill Orangemonkey göra det enklare att ta snygga 360-graders bilder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Startup hanterar 1 miljon kinesiska e-handelsreturer

Returspecialisten Freshingstock gnuggar händerna i takt med att allt fler kinesiska e-handlare säljer på amerikanska marknadsplatser.

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

Företrädare för FN:s handelsorgan skriver i ett debattinlägg att e-handeln har brutit ner trösklar för en framgångsrik integration.

Boozt snabbar upp sin finska leveranser

Modejätten inleder ett nytt samarbete som innebär att deras finska kunder kan få sin beställning inom 24 timmar.

Annons
Annons
Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Betalleverantören är en trogen sponsor av vår e-handelskonferens och kommer förstås att närvara när Emeet firar 10 events.

1
Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Ny <nobr>e-handelsportal</nobr> vill göra dropshipping enklare

Ny e-handelsportal vill göra dropshipping enklare

Droshi vill bli den självklara dropshipping-tjänsten för e-handlare och leverantörer.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem